Jak Słuchać By Ludzie Do Nas Mówili
Wczytuję dane...
KOD: 978-83-7404-961-0
Autor: Roman Leuthner
EAN: 9788374049610
Koszt wysyłki od: 9.90 PLN
Wydawca: Feeria

Wprowadzenie do książki

Katar sienny

Umiejętność słuchania

  Ludzie często zakładają, że słuchanie jest łatwe. „To czynność, którą wykonujemy codziennie - mówią - i nie wymaga ona większego wysiłku." Gdyby istotnie tak było, nie mielibyśmy większości problemów w komunikacji oraz rozumieniu innych ludzi. W rzeczywistości skuteczne słuchanie jest umiejętnością, która nie przychodzi automatycznie. Musimy się jej nauczyć i powinniśmy ją ćwiczyć.
   Słuchanie jest najczęściej wykorzystywaną i najmniej rozumianą umiejętnością towarzyszącą porozumiewaniu się. Przeciętnie spędzamy 9 procent naszego czasu pisząc, 16 procent czytając, 35 procent rozmawiając i 40 procent słuchając. Mimo to wielu z nas tylko w niewielkim stopniu wysila się, by nabyć bądź rozwinąć umiejętność słuchania. Nauczyliśmy się słuchać, naśladując postępowanie ludzi, którzy sami uczyli się tego w ten sam sposób. Często właśnie te przejęte od kogoś zwyczaje słuchania blokują skuteczną komunikację.
  Wszyscy możemy stać się lepszymi słuchaczami. Pierwszym krokiem jest uznanie faktu, że możemy nauczyć się słuchać. Możemy zastąpić złe nawyki dobrymi, wykonując ćwiczenia, zachęcające do słuchania i porozumiewania się.

Dlaczego dobre słuchanie jest ważne?

    Złe słuchanie jest przyczyną trudności w porozumiewaniu się we wszystkich sferach życia. Zanim problemy zostaną rozwiązane, trzeba je zrozumieć; zanim polecenia zostaną wypełnione, muszą być przyjęte do wiadomości; nim pomysły zostaną ocenione, trzeba się nimi podzielić i je przyswoić. Spytajmy znajomych, jakie są główne powody ich nieporozumień w życiu osobistym, a usłyszymy, że jednym z najczęstszych jest nieumiejętność słuchania. Związki między ludźmi zawiązują się, utrzymują i są kultywowane dzięki temu, że ludzie słuchają się wzajemnie. I odwrotnie — problemy powstają, gdy czujemy, że nie jesteśmy słuchani. Gdy się nas nie słucha, jesteśmy urażeni, pozbawieni pewności siebie, zawiedzeni. Jeśli ktoś nie zwraca na nas uwagi i nie słucha tego, co mówimy, wydaje się nam, że jesteśmy wykluczani, odtrącani i odrzucani. Natomiast fakt bycia słuchanym podnosi nasze poczucie własnej wartości oraz utwierdza w tym, że nasze myśli, uczucia i pomysły są doceniane. Oznacza to, że traktuje się nas poważnie.

Co zyskasz, umiejąc dobrze słuchać?

    Jeśli zaczniesz uważnie słuchać, zauważysz, że zwiększa się twoja wrażliwość na innych ludzi. Uzyskasz też lepszy wgląd w ich świadomość. Doprowadzi to do głębszego porozumienia z nimi oraz wzmocnienia związków we wszystkich obszarach życia - w sferach osobistej, społecznej oraz zawodowej. Lepsze słuchanie zmniejszy stres spowodowany frustracją i nieporozumieniami oraz pomoże zbudować silne, dobrze zrównoważone związki z ważnymi osobami. Wzmocni też u ciebie umiejętności przywódcze - nauczysz się budzić u innych zaangażowane i entuzjazm. „Dobrze słuchając", utwierdzisz innych w przekonaniu, że są dla ciebie ważni, a to z kolei spowoduje, że sam będziesz szanowany i doceniany. Jak powiedział guru biznesu Tom Peters, „słuchanie jest najwyższą formą uprzejmości". Kiedy okazujesz zainteresowanie i zrozumienie oraz poświęcasz komuś uwagę, dajesz mu cenny i rzadki dar.

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Mary Hartley

  • Tytuł oryginału: 

    How to Listen So That People Will Talk

  • Liczba stron: 

    170

  • Wymiary: 

    145x205

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    978-83-7229-143-1

  • Tłumacz: 

    Aleksandra Wejchert-Spodenkowicz

  • Rok wydania: 

    2006

Polecamy