Wczytuję dane...
KOD: 67913901984KS
Autor:
Dostępność: 24 godzin
Koszt wysyłki: Wysyłka gratis!
Nie będzie przesadą stwierdzenie, iż religia stanowi zasadniczo niechciany temat nauk o polityce. Już w początkach XX wieku Vilfredo Pareto uznawał w imię nauki teorie metafizyczne za ?derywacje?, twierdząc, iż ?wiara w ?prawa naturalne?, w ?sprawiedliwość?, czy ?prawo? jest rodzajem przesądu lub uprzedzenia. Nie są to
bowiem pojęcia naukowe, a zatem żadne z nich nie może być naukowo wywiedzione, nie daje się racjonalnie bronić, żadne nie jest ani prawdą, ani fałszem? [Hallowell 1993, s. 12]. Jego myślenie wywodziło się z charakterystycznego dla przełomu XIX i XX wieku rozumienia naukowości, do którego nawiązywały nauki o polityce. Wedle tego ujęcia, wszelkie nauki społeczne ?miały się opierać wyłącznie na racjonalnych, empirycznie weryfikowalnych stwierdzeniach i na gruncie tego założenia poznawać i wyjaśniać zjawiska społeczne i przejawy porządku? [Böckenförde 2005, s. 301]. W konsekwencji, politologia u progu swego powstania odsunęła od siebie pytanie o Boga, stając się, ?nauką ateistyczną we właściwym znaczeniu? [tamże]. Sprzyjającym kontekstem takiej orientacji politologii, dodajmy, było nowożytne rozumienie polityczności, ?wewnętrznie związane z głęboko posuniętym rozdziałem polityki i moralności? [Schwaabe 2010, s. 107]. Od strony teoretycznej uzasadniało ono traktowanie religii za czynnik bez większego znaczenia dla naukowej analizy procesów politycznych.

Szczegóły

  • Autor: 

  • Objętość: 

    700

  • Oprawa: 

    Twarda

  • Format: 

    17.0x24.0cm

  • ISBN: 

    9788371519864

  • Rok wydania: 

    2014

  • Tematyka: 

    Religioznawstwo Teologia

  • Wydanie: 

Polecamy