Wczytuję dane...

Przewodnik uważnego życia Jon Kabat-Zinn

Przewodnik uważnego życia Jon Kabat-Zinn

  Wszystko sprowadza się do tego, że dokądkolwiek idziesz, jesteś tam, gdzie właśnie kroczysz. Cokolwiek kończysz, jest tym, co właśnie ukończyłeś. O czymkolwiek myślisz w tej chwili, jest tym, co cię zaprząta. Cokolwiek się zdarzyło, już się zdarzyło.

 Czy ci się to podoba, czy nie, naprawdę musisz troszczyć się tylko o tę chwilę. Wszyscy jednak zbyt często postępujemy tak, jakbyśmy wciąż zapominali, że jesteśmy właśnie tutaj i właśnie w tej sytuacji. Tę utratę kontaktu ze sobą samym i z pełnią swoich możliwości Autor nazywa zagubieniem. W takich chwilach zaczynamy działać mechanicznie, zrywamy łączność z tym, co w nas najgłębsze i co stwarza być może najwspanialsze sposobności dla naszej inwencji, uczenia się i rozwoju. Jeśli nie jesteśmy uważni, takie chwile braku jasności mogą przedłużać się i wypełnić nam większość życia.

  Jeśli nie wiesz, że pogrążony jesteś w takim śnie, to znajdujesz się w stanie zwanym przez buddystów „ignorancją” lub nieuważnością. Uświadamianie sobie tej niewiedzy zwane jest „uważriością”. Obudzenie się z tego snu jest celem medytacji, systematycznego doskonalenia przytomności, świadomości obecnej chwili.

  Medytacja polega na tym, by być sobą i wiedzieć co nieco o tym, kim się jest. Ma ci uświadomić, czy ci się to podoba, czy nie, że kroczysz ścieżką; ścieżką, która jest twoim życiem. Medytacja może pomóc dostrzec, że ta ścieżka, którą zwiemy naszym życiem, ma kierunek; że zawsze się rozwija, chwila za chwilą; i że to, co dzieje się teraz, w tej chwili, wpływa na to, co zdarzy się potem.

  Jeśli to, co dzieje się teraz, wpływa na to, co zdarzy się potem, to czyż nie warto od czasu do czasu rozejrzeć się trochę wokół, żeby mieć nieco pełniejszy kontakt z tym, co się dzieje? Dzięki temu możesz uświadomić sobie swoją wewnętrzną i zewnętrzną postawę, jasno ujrzeć ścieżkę, po której właśnie stąpasz, oraz kierunek, w którym zmierzasz.

  Czyniąc to, być może uzyskasz możliwość wytyczenia sobie innej ścieżki, bliższej twojej wewnętrznej istocie ścieżki duszy, ścieżki serca, twojej ścieżki przez duże S.

Gdziekolwiek Jesteś Bądź

Gdziekolwiek Jesteś Bądź



   Ta książka jest inna. Pragnę, by wszystkim ludziom, nie tylko tym, których życie jest zdominowane przez stres, ból i chorobę, zapewniała szybki i łatwy dostęp do istoty medytacji uważności i jej zastosowań. Dedykuję ją szczególnie tym, którzy opierają się sztywnym programom, którzy nie lubią, jak im się mówi, co mają robić, ale są wystarczająco zainteresowani uważnością i jej znaczeniem, by za pomocą kilku znalezionych tu i tam po- rad i sugestii próbować odnaleźć jakiś sens.

   Jednocześnie dedykuję ją tym, którzy już praktykują medytację i dążą do tego, by wgląd i poszerzona świadomość wzmacniały i pogłębiały swój wpływ na ich życie. W krótkich rozdziałach tej książki skupiłem się na istocie uważności, zarówno w naszych formalnych próbach praktyki, jak i w wysiłkach wprowadzenia jej we wszystkie aspekty naszego codziennego życia. Każdy rozdział to rzut oka na jedną ściankę wielobocznego diamentu uważności. Drobne obroty tego kryształu spajają kolejne rozdziały w całość. Niektóre mogą brzmieć podobnie, ale każda ścianka jest również inna, niepowtarzalna. To badanie diamentu uważności dedykuję wszystkim, którzy wytyczają ścieżkę prowadzącą do większej rów- nowagi psychicznej i mądrości. Wymaga to gotowości do głębokiej obserwacji bieżących chwil, bez względu na to, co ze sobą niosą, ze wspaniałomyślnością, życzliwością dla siebie i otwartością wobec wszelkich możliwości. W części pierwszej badam racjonalne podstawy i tło podjęcia lub pogłębiania praktyki uważności. Zachęcam czytelnika, by na wiele różnych sposobów próbował wprowadzić uważność w swoje życie. W części drugiej ba- dam niektóre podstawowe aspekty formalnej praktyki medytacji. Formalna praktyka to szczególne okresy czasu, w których celowo odkładamy inne zajęcia i stosujemy określone metody rozwijania uważności i koncentracji. W części trzeciej badam zakres zastosowań i perspektywy rozwoju uważności. Niektóre rozdziały wszystkich trzech części kończą się konkretnymi propozycjami włączenia w codzienne życie elementów zarówno formalnej, jak i nieformalnej praktyki uważności. Znajdują się one pod nagłówkiem „SPRÓBUJ".

O Auorze

Dr Jon Kabat-Zinn jest założycielem i kierownikiem Kliniki Łagodzenia Stresu w Ośrodku Medycznym Uniwersytetu Massachusetts i profesorem nadzwyczajnym na Wydziale Medycyny Behawioralnej i Zapobiegawczej. Jego klinika była przedstawiona w 1993 r. w telewizji publicznej, w cyklu Billa Mayersa pt. Healing and the Mind (uzdrawianie i umysł). Obecnie jest członkiem Instytutu Fetzera. Jego główne zainteresowania badawcze obejmują lecznicze wykorzystanie wzajemnego oddziaływania umysłu i ciała, kliniczne zastosowanie medytacji uważności dla ludzi z chronicznymi bólami i zaburzeniami związanymi ze stresem oraz społeczne zastosowania uważności. W 1992 r. w śródmieściu miasta Worcester w stanie Massachusetts założył razem ze 'woimi współpracownikami klinikę łagodzenia stresu za pomocą uważności. Klinika służy przede wszystkim ludziom o niskich dochodach przedstawicielom mniejszości narodowych. Dr Kabat-Zinn kieruje również wspólnym programem Ośrodka Medycznego Uniwersytetu Massachusetts oraz stanowych służb penitencjarnych, którego celem jest prowadzenie treningu uważności wśród więźniów dla zmniejszenia skali nałogowych i samobójczych zachowań, przemocy i recydywy.

Wcześniej ćwiczył w uważności grupy sędziów, katolickich kapłanów, olimpijczyków (1984 r. - Olympic Meńs Rowing Team) i pracowników służby medycznej. Jest autorem pracy Fuli Catastrophe Lming: dng the Wisdom ofYour Body and Mind to Face Stress, Pain and II-ness (Delta, 1991), wydanie polskie: Życie, piękna katastrofa. Mądrością uda i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból.