Wprowadzenie do książki
Mad Women
Książka Jane jest prześmieszna, ale przy tym tak prawdziwa, że każdy, kto pokochał serial Mad Men ślepą miłością, czy interesuje się światem reklamy oraz latami 60. XX wieku, musi ją mieć, bo między wybuchami śmiechu sporo się z niej dowie. Na temat reklamy napisano już wiele książek. Niektóre są świetne, inne nieco nadęte i tylko dla wtajemniczonych. Jeszcze inne są irytująco przemądrzałe. Nigdy jednak nie czytałam takiej, która w sposób szczery i ciekawy pokazywałaby od środka życie w agencji reklamowej w tamtym ważnym dla historii reklamy czasie. Jane pisze o burzliwym okresie przejściowym, gdy z epoki feudalnej reklama weszła w etap twórczej rewolucji, kiedy kulturą zawładnęli młodzi. Był to również czas, w którym kobietom powoli - zdecydowanie zbyt powoli - pozwalano, by jako gwiazdy lśniły własnym blaskiem. Jane pisze o różnicach między tymi okresami, o tym, co się działo po drodze i jak trwały wpływ wywarło to na świat reklamy, który znamy dziś. Nie przynudza. Nie filozofuje. Zabiera nas tam, na Madison Avenue. Przedstawia zdumiewającą charakterystykę znanych osobistości. Ma doskonałą pamięć. Wszystko w tej książce jest dokładnie takie, jakie było wtedy.
Każdy, kto, podobnie jak ja, pracował w reklamie w tym samym czasie co Jane, pewnie też będzie się zastanawiał, dlaczego nie wiedzieliśmy, że istniały takie sexy agencje. Obawiam się, że moja nie była sexy, ponieważ po pierwsze byłam niesamowicie podekscytowana myślą o procesie przekształcania reklam w filmy, a po drugie - dyktatorem. Jane i agencje, w których pracowała, produkowali mnóstwo świetnych reklam, ale potrafili się przy tym dobrze bawić. A może to po prostu poczucie humoru Jane sprawia, że ta książka nie tylko uczy, ale także bawi.
Myślę, że Bóg, patrząc z góry (jeśli On czy Ona spogląda czasem w dół), będzie zadowolony z tej książki, ponieważ Jane wykonała w niej niewdzięczną pracę naświetlenia drażliwych problemów, jakich kobietom z branży reklamowej nastręczało zdobywanie szacunku, reputacji, statusu gwiazd i gwiazdor-skich wynagrodzeń. Czasami jest tak dobitna, że wszyscy z tej branży - podobnie jak i klienci agencji - zobaczą problem tak wyraźnie, jakby nałożyła im na nosy trójwymiarowe okulary. Ale, hej, koledzy, nie poczujecie się urażeni. Ta książka podsunie wam jeszcze więcej prowokujących tematów do dyskusji, pozwoli ponarzekać jak za starych dobrych czasów. I zmusi was do spontanicznych wybuchów śmiechu, czy tego chcecie, czy nie. Gdy ją przeczytacie, będziecie mieli ochotę podarować ją swoim córkom - a nawet córkom swoich klientów.
No tak, chyba widać, że ta książka bardzo mi się podobała. To prawda, uwielbiam ją.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Jane Maas
-
Tytuł oryginału:
Mad Women: The Other Side of Life on Madison Avenue in the '60s and Beyond
-
Liczba stron:
292
-
Wymiary:
145x205
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-61989-96-7
-
Tłumacz:
Edyta Stępkowska
-
Rok wydania:
2012