Wprowadzenie do książki
Myśl jak Zuck
Pięć sekretów biznesowych Marka Zuckerberga - genialnego założyciela Facebooka
O czym więc traktuje ta książka?
Przyjrzę się pięciu prostym sekretom, które mają moc, by przeobrazić wcale nie proste oblicze świata — tak jak zrobił to Facebook. W każdym z pięciu rozdziałów omówię wartość lub obszar zainteresowania, które są według mnie obecne we wszystkich udanych start-upach i organizacjach. Uosobieniem wszystkich tych pięciu wartości jest Mark Zuckerberg oraz założyciele innych wspomnianych tu firm.
Po wieloletniej pracy ze start-upami oczywiście wiem, że o sukcesie przedsięwzięcia decyduje więcej niż pięć czynników. To w rzeczywistości splot gotowości do działania, potrzeb, wielu czynników środowiskowych, dostępnych zasobów, jakości produktu, właściwych partnerów i wielu innych rzeczy (w tym również szczęścia).
W toku poszukiwania elementów składających się na sukces Face-booka opracowałam ilustrację, którą nazywam „perspektywą przedsiębiorcy”. Znajduje się na niej lista najważniejszych elementów wpływających na sukces każdego przedsięwzięcia. Ma ona kształt oka, ponieważ sądzę, że każde dzieło stworzenia zaczyna się od spojrzenia na świat z własnej, unikalnej perspektywy, która nadaje kształt konkretnej wizji. Ludzie postrzegają, czekające na nich szanse przez pryzmat własnych doświadczeń i pasji. Te doświadczenia i pasje z kolei kształtują cel życia. Wszyscy chcemy zostawić w świecie jakiś ślad po sobie. Dokonujemy tego, tworząc coś wartościowego, co wzbogaca ludzkie życie. Jak mawia mój ojciec: „Nie staraj się zmieniać świata. Znajdź swój cel, wykorzystaj w pełni swój potencjał, życzliwie służ innym, a otaczający Cię świat zmieni się sam”.
Wszystkie wielkie dokonania zaczynają się od pasji. Pasja napędza wszystko. Pasja motywuje, czy to duchowo, artystycznie, politycznie, gospodarczo, społecznie, czy też osobiście. Wiesz, że coś Cię pasjonuje, kiedy stajesz się niespokojny i codziennie budzisz się z myślą, że musisz koniecznie stworzyć lub zrobić to coś.
Pasja kształtuje Twój cel zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Kiedy pomysł na przedsięwzięcie zaczyna przybierać kształt, to cel definiuje go ostatecznie. Jeśli zgromadzisz ludzi działających na rzecz jakiegoś celu i stworzysz wokół tego kulturę, będziesz osiągał sukcesy; jeśli zgubisz drogę, czeka Cię klęska.
Udana realizacja pomysłu lub celu jest zależna od otoczenia i szeregu czynników zewnętrznych, które na ilustracji nazywam zbiorczo środowiskiem. Sprzyjające środowisko jest kluczowe dla powodzenia firmy. Wiąże się z czynnikami takimi jak gotowość rynku na jakiś pomysł lub potrzebę; czynnikami gospodarczymi, politycznymi i społecznymi; ograniczeniami prawnymi; możliwościami produkcyjnymi; życiem osobistym założyciela oraz wieloma innymi. Problem z czynnikami środowiskowymi polega na tym, że przedsiębiorca zwykle nie ma nad nimi kontroli. Chociaż musi zwracać na nie uwagę, powinien się skoncentrować na tych czynnikach, które może kontrolować.
Jednym z takich czynników jest produkt lub usługa przedsiębiorcy. Dobrze opracowany produkt (lub sprawnie dostarczona usługa) jest nieodzowny dla powodzenia każdego przedsięwzięcia. Bez świetnego produktu nie da się odnieść sukcesu.
Wreszcie, aby móc rozwinąć przedsiębiorstwo, trzeba mieć zasoby umożliwiające realizację wizji i stworzenie własnego produktu. Do kluczowych zasobów należą m.in. czas, kapitał, wykształcenie, doświadczenie, umiejętności, ludzie (pracownicy), zasoby produkcyjne, inwestorzy i partnerzy. Choć wszystkie są istotne, najważniejsze to moim zdaniem ludzie i partnerzy. Współpraca z właściwymi (lub niewłaściwymi) ludźmi decyduje o sukcesie lub klęsce przedsięwzięcia. Porozumienie się z odpowiednimi partnerami to z kolei kluczowa decyzja, której podjęcie może nie być najprostsze.
Nie zamierzam omówić w tej książce wszystkich czynników. Nie poruszę tematu środowiska, ponieważ rynek ewidentnie był gotów na Facebooka. Ludzie odczuwali potrzebę porozumiewania się ze sobą online, połączenia szerokopasmowe stawały się powszechnie dostępne, a epoka cyfrowych mediów społecznościowych zaczynała rozkwitać, co widać na przykładzie Friendstera i MySpace’a, które zaczęły zdobywać popularność na rok przed tym, jak Mark stworzył Facebooka. Nie będziemy się zagłębiać w szczegóły dotyczące wszystkich zasobów; Zuck ewidentnie dysponował odpowiednim wykształceniem, umiejętnościami i czasem, żeby zająć się swoim start-upem. Wolałabym skoncentrować się na dwóch najważniejszych zasobach, które w połączeniu z pasją, celem i produktem pomogły mu przekształcić jego wizję w światową potęgę: właściwych pracownikach i partnerach.
Uważam, że o sukcesie Facebooka zadecydowało pięć kluczowych czynników, którym trzeba się uważnie przyjrzeć:
- Pasja.
- Cel.
- Ludzie.
- Produkt.
- Partnerzy.
Omówimy je szczegółowo w kolejnych rozdziałach.
Pisząc tę książkę, stale wracałam myślami do mojej ilustracji. Oko wydaje się stosownym symbolem, gdyż stanowczo wierzę, że każdy może stworzyć coś pięknego i wartościowego, jeśli tylko spojrzy w głąb siebie i znajdzie to, co rozbudza w nim prawdziwą pasję. Tak jak Mark Zuckerberg, kiedy stworzył Facebooka. Porozmawiajmy teraz o pasji.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Ekaterina Walter
-
Tytuł oryginału:
Think Like Zuck: The Five Business Secrets of Facebook's Improbably Brilliant CEO Mark Zuckerberg
-
Liczba stron:
208
-
Wymiary:
145x205
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-246-7878-5
-
Tłumacz:
Maksymilian Gutowski
-
Rok wydania:
2013