Śmierć, Stan Pośredni I Odrodzenie W Buddyzmie Tybetańskim
Wczytuję dane...
KOD: 83-917431-9-5
Autor: Lati Rinpocze
Dostępność: 24 godzin
Koszt wysyłki od: 6.90 PLN
Wydawca: Wydawnictwo A

Wprowadzenie do książki

Śmierć, stan pośredni i odrodzenie w buddyzmie tybetańskim

   Nieczyste uczynki (karmd) są spełniane w zależności od wewnętrznych splamień, takich jak pożądanie, nienawiść i niewiedza. Wytwarzają one w umyśle pewien potencjał przybierający postać predyspozycji. Gdy życie osoby, która takie predyspozycje posiada, dobiegnie kresu, ponownie rodzi się ona w cyklicznej egzystencji i otrzymuje umysł i ciało, jakie odpowiadają owym splamieniom.
   Niektórzy ludzie umierają po pełnym wyczerpaniu się impetu tego działania z poprzedniego życia, które dało podstawę dla życia obecnego. Inni, nie wykorzystawszy do końca przeznaczonego im czasu, umierają z powodu braku koniecznych do życia warunków, takich jak np. środki utrzymania. Podobne przypadki nazywa się śmiercią przedwczesną lub śmiercią, która następuje po wyczerpaniu się zasługi. Jest to sytuacja, kiedy impet działania, które to życie wytworzyło, trwa nadal, lecz przestają już istnieć - uzyskane dzięki innym, dającym zasługę uczynkom spełnionym w poprzednich życiach - zewnętrzne, podtrzymujące życie warunki.
   Gdy ktoś umiera, to stan jego umysłu może być prawy, nieprawy bądź neutralny. Osoba, która umiera, może zwrócić się ku szlachetnemu obiektowi, takiemu jak Trzy Klejnoty (Budda, jego Doktryna i Duchowa Wspólnota) lub ku swojemu lamie i wzbudzić w ten sposób wiarę. Może także utrzymywać stan bezgranicznego spokoju umysłu, w którym nie żywi pożądania ani nienawiści wobec żadnej odczuwającej istoty, może medytować pustkę lub przejawiać współczucie. Umierający tak postępując albo sam pamięta, by to czynić, albo przypominają mu o tym inni. Ten, kto w czasie śmierci przyjmuje taką postawę, umiera ze szlachetnym stanem umysłu i dzięki temu polepsza swoje odrodzenie. Dobrze jest umrzeć w taki sposób.
   Zdarza się jednak, że przyjaciele i krewni zgromadzeni wokół łóżka umierającego, chociaż świadomie tego nie zamierzają, swoim zachowaniem zakłócają jego spokój. Niekiedy niepokoją go swoim zdenerwowaniem, co wywołuje w nim gniew. Nieraz tak rozpaczają, że wzbudzają w nim pragnienie. Jeśli ktoś umierając przyjmie jakąś negatywną postawę, do której przywykł za życia, czy będzie to pragnienie, czy gniew, to będzie to bardzo niebezpieczne.
   Niektórzy z umierających ani nie zwracają swojego umysłu ku jakiemuś szlachetnemu obiektowi, ani też nie przejawiają pragnienia czy nienawiści, ich postawę można nazwać neutralną.
   Te trzy postawy - prawa, nieprawa lub neutralna - występują aż do pojawienia się subtelnego umysłu śmierci. Według systemu sutr ten końcowy subtelny umysł jest z konieczności umysłem neutralnym, gdyż sutry - odmiennie niż najwyższa joga tantra - zajmując się tylko zwykłymi umysłami, nie opisują technik służących przekształceniu subtelnych umysłów w stany szlachetne. Natomiast osoba posiadająca odpowiednie ....

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Lati Rinpocze

  • Tytuł oryginału: 

    Death, Intermediate State and Rebirth in Tibetan Buddhism

  • Liczba stron: 

    134

  • Wymiary: 

    145x205

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    83-917431-9-5

  • Tłumacz: 

    Wiesław Kurpiewski

  • Rok wydania: 

    2004

Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...