Wodna Logika Wypłyń na szerokie wody kreatywności
Wczytuję dane...
KOD: 978-83-246-2096-8
Autor: Edward de Bono
EAN: 9788324620968
Koszt wysyłki od: 9.90 PLN
Wydawca: Sensus

Wprowadzenie do książki

Wodna logika

Niektóre z tematów poruszanych w książce Wodna logika są wymienione poniżej:

  • Dlaczego humor jest najbardziej znaczącą cechą ludzkiego mózgu i dlaczego zawsze był zaniedbywany przez klasycznych filozofów.
  • Dlaczego, wbrew naszemu tradycyjnemu spojrzeniu, mózg może być bardzo prostym mechanizmem działającym w bardzo złożony sposób.
  • Niezwykle istotna różnica pomiędzy naszymi zwykłymi, „biernymi” systemami informacyjnymi a systemami „aktywnymi”.
  • Dlaczego doskonałość języka jako środka opisywania rzeczywistości sprawia, że jest on tak niedoskonałym i prymitywnym narzędziem percepcji.
  • Dlaczego jesteśmy w stanie zobaczyć tylko to, na czego ujrzenie jesteśmy przygotowani.
  • Dlaczego może być dużo łatwiej uczyć się niektórych rzeczy od końca niż od początku.
  • Jak to się dzieje, że wzorce zarówno mają szerokie pole wychwytywania, jak i umożliwiają precyzyjne rozróżnienia.
  • Dlaczego klasyczne tradycje myślenia oparte na prawdzie i rozumowaniu, które odziedziczyliśmy po Grekach, mogły pchnąć naszą cywilizację na złe tory.
  • Dlaczego mamy taką obsesję na punkcie historii.
  • Dlaczego nazywam nasz tradycyjny system rozumowania „stołową” logiką.
  • Jak to się stało, że mamy takie osiągnięcia w kwestiach technicznych, a jednocześnie zrobiliśmy tak niewielkie postępy w sprawach międzyludzkich.
  • Dlaczego analiza danych nie jest w stanie sama w sobie wyprodukować nowych idei, a nawet odkryć dawnych idei zawartych w danych.
  • W jaki sposób możemy przejść od zachowania neuronu w sieci neuronowej do zachowania umysłu w polityce, ekonomii i konfliktach światowych.
  • W jaki sposób możemy dysponować systemem tworzenia wzorców i jednocześnie cieszyć się wolną wolą.
  • Dlaczego zupełnie nie zrozumieliśmy znaczenia kreatywności i dlaczego coś, co, gdy patrzymy wstecz, wydaje się logiczne, mogło sprawiać inne wrażenie, gdy patrzyliśmy w przyszłość.
  • Dlaczego dyskurs logiczny nigdy nie pozwalał na walkę z uprzedzeniami, zmianę wierzeń, emocji czy percepcji, i dlaczego te rzeczy mogą się zmieniać tylko poprzez percepcję.
  • Dlaczego łatwo wykreować wierzenia w samoorganizującym się systemie i jak dostarczają one jedynej percepcyjnej prawdy.
  • Jak tradycyjna logika schwytała nas w pułapkę swoich prawd absolutnych. Jak możemy stworzyć konkretne narzędzia twórczego myślenia, których można użyć celowo do wytwarzania nowych idei.
  • Dlaczego powód powiedzenia czegoś może nie być widoczny, dopóki się tego nie powie — logika prowokacji, która jest matematycznie konieczna w systemie tworzenia wzorców.
  • Jak proste, przypadkowo otrzymane słowo może stać się potężnym narzędziem twórczym. Dlaczego istnieje paląca potrzeba stworzenia nowych słów, by usprawnić nasze myślenie.
  • Dlaczego istnieje potrzeba funkcji, które wyraża nowe słowo „py”.
  • Dlaczego ustalona metoda naukowa i jej żądanie najbardziej „rozsądnej” hipotezy są błędne z punktu widzenia percepcji.
  • Dlaczego przekleństwo Laffera („więcej znaczy lepiej”) stanowi taki problem w naszym tradycyjnym myśleniu.
  • Dlaczego tak ceniony przez nas tryb dyskursu, mimo iż ma na celu zachęcić do badania przedmiotu, szybko traci go z pola widzenia.
  • Dlaczego nasz model postępu — ewolucja poprzez ślepe brnięcie naprzód — musi być nieskuteczny.
  • Dlaczego filozofia nie może stać się niczym więcej niż zabawą słowem, dopóki nie weźmiemy pod uwagę systemowego zachowania ludzkiego umysłu.
  • Dlaczego fałszywe dychotomie, które skonstruowaliśmy, by móc wykorzystać logiczną zasadę sprzeczności, okazały się szczególnie katastrofalne.
  • Dlaczego poezja i humor tak dobrze ilustrują logikę percepcji, która jest inna od logiki rozumu.
  • Dlaczego zostawiliśmy percepcję sztuce i dlaczego ona tak kiepsko sobie z tym poradziła.
  • Dlaczego najlepiej opisać prawdę jako określoną konstelację okoliczności prowadzących do określonego rezultatu.
  • Dlaczego możemy wysnuć nową ideologię z technologii informacji, tak jak Karol Marks wysnuł ją na podstawie maszyny parowej ery rewolucji przemysłowej.

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Edward de Bono

  • Tytuł oryginału: 

    I Am Right You Are Wrong. From This to the New Renaissance: From Rock Logic to Water Logic

  • Liczba stron: 

    296

  • Wymiary: 

    148x210

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    978-83-246-2096-8

  • Tłumacz: 

    Olga Kwiecień-Maniewska

  • Rok wydania: 

    2010

Polecamy