Wczytuję dane...
KOD: 978-83-7758-380-7
Autor: Dr. Michael Mosley, Mimi Spencer
Dostępność: 24 godzin
Koszt wysyłki od: 6.90 PLN
Wydawca: Muza

Wprowadzenie do książki

Dieta 5:2 dr. Mosleya

   W ostatnich dziesięcioleciach różne diety i mody żywieniowe pojawiały się i znikały, ale stanowisko lekarzy dotyczące zdrowego trybu życia w istocie od dawna pozostawało niezmienne: jedz produkty o obniżonej zawartości tłuszczu, więcej ćwicz i… za żadne skarby nie omijaj pory posiłków. Równocześnie na przestrzeni tych lat wskaźniki otyłości na świecie poszybowały w górę.
   Czy istnieje więc jakieś inne podejście poparte wynikami badań? Takie, które nie opiera się na niczyich poglądach, lecz na obiektywnych danych naukowych? W naszym przekonaniu – jak najbardziej. Takim podejściem jest metoda sporadycznego niedojadania (ang. intermittent fasting, IF).
   Kiedy czytaliśmy po raz pierwszy o korzyściach przypisywanych sporadycznemu niedojadaniu, byliśmy nastawieni sceptycznie, jak na pewno wiele innych osób. Stosowanie postu wydaje się krokiem radykalnym i trudnym, a oboje wiedzieliśmy, że, mówiąc oględnie, stosowanie diety jakiegokolwiek rodzaju jest właściwie z góry skazane na niepowodzenie. Kiedy jednak potem przyjrzeliśmy się temu uważniej, a także sprawdziliśmy owe metody na sobie, szybko przekonaliśmy się o niezwykłych korzyściach związanych z częściową „głodówką”. Jak to ujął jeden ze specjalistów z dziedziny medycyny, z którymi rozmawialiśmy na potrzeby niniejszej książki: „Dla swojego organizmu nie można zrobić nic równie mocnego jak właśnie post”.

Post – koncepcja stara jak świat i jak najbardziej aktualna

   Poszczenie nie wzięło się znikąd. Jak wspólnie dowiemy się z następnego rozdziału, nasz organizm jest wprost stworzony do postu. Ewolucja człowieka dokonywała się w czasach, kiedy o pożywienie niekiedy było niezwykle trudno. Jesteśmy „produktami” całych tysiącleci rozpasania i głodowania. I zapewne dlatego właśnie na sporadyczne niedojadanie nasz organizm reaguje tak znakomicie – metoda ta idealnie wpisuje się bowiem w warunki, w jakich kształtował się współczesny człowiek, o wiele lepiej niż tradycyjna zasada trzech posiłków dziennie.
   Dla wielu osób post pozostaje przede wszystkim nakazem religijnym. Chrześcijański Wielki Post, żydowski Yom Kippur czy muzułmański ramadan to najbardziej znane przykłady. Wyznawcy Greckiego Kościoła Prawosławnego poszczą nawet 180 dni w roku („Obżarstwo sprowadza na człowieka posępność i lęk, poszczenie natomiast czyni go radosnym i dzielnym”, powiadał Święty Mikołaj, biskup Miry), a buddyjscy mnisi w miesiącu syderycznym poszczą na okoliczność nowiu i pełni.
   Większość z nas jednak zdaje się jeść niemal bez przerwy. Rzadko kiedy doskwiera nam głód. A tymczasem warto zauważyć, że jesteśmy wciąż niezadowoleni. Z naszej wagi, z własnej sylwetki, ze stanu zdrowia.
   Sporadyczne niedojadanie może na nowo odnaleźć nasze własne „ja”. To prosta droga nie tylko do utraty niepotrzebnych kilogramów, lecz także do długotrwałego życia w zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Naukowcy dopiero zaczynają odkrywać dowody na to, jak potężny może to być instrument.
   Książka Dieta 5:2 dr. Mosleya jest owocem tych nowatorskich badań naukowych oraz ich wpływu na współczesne myślenie o zrzucaniu zbędnych kilogramów, wzmacnianiu odporności organizmu na choroby oraz długowieczności. Oprócz tego jest ona również efektem naszych własnych doświadczeń.
  Zarówno badania naukowe, jak i tryb życia nie są tutaj bez znaczenia, dlatego sporadyczne niedojadanie analizowaliśmy z dwóch uzupełniających się perspektyw. Pierwsza to perspektywa Michaela, który wykorzystał swoje ciało i wiedzę z zakresu medycyny do poznania skutków i zakresu takiej kuracji, wyjaśniająca naukowe podstawy metody sporadycznego niedojadania oraz diety 5:2, na co zwrócił uwagę światowej opinii latem 2012 roku.
   Drugą perspektywę przedstawia Mimi, dając czytelnikom praktyczne rady, w jaki sposób pościć bezpiecznie, skutecznie i nie naruszając równowagi organizmu, co zresztą okazuje się bardzo łatwe do zastosowania w życiu codziennym. Szczegółowo zagłębia się w następujące kwestie: jakie odczucia towarzyszą poszczeniu, czego można się spodziewać z dnia na dzień, co i kiedy jeść. Dostarcza także szeregu wskazówek i proponuje strategie, których wykorzystanie pomaga uzyskać jak największe korzyści ze stosowania prostych zasad naszej diety.
   Dzięki lekturze książki Dieta 5:2 dr. Mosleya łatwo przekonasz się, jak bardzo stosowanie naszej diety 5:2 zmieniło życie nas obojga. Bardzo liczymy, że to samo spotka również ciebie, drogi czytelniku.

Dieta 5:2 – możliwości i nadzieje

Jak wiadomo, w przypadku wielu osób stosowanie tradycyjnych diet odchudzających po prostu nie przynosi oczekiwanego skutku. Dieta 5:2 stanowi dla nich zasadniczo odmienną drogę. Jest ona w stanie zupełnie odmienić sposób myślenia człowieka o jedzeniu i o odchudzaniu.

  • dieta 5:2 wymaga, abyśmy myśleli nie tylko o tym, co jemy, ale też o tym, kiedy jemy;
  • nie ma jakichś skomplikowanych zasad, których trzeba przestrzegać, strategie są elastyczne, łatwo przyswajalne i proste w zastosowaniu;
  • nie ma codziennego zmagania się z liczeniem kalorii ani związanego z tym znużenia, rozczarowania i poczucia utraty czegoś ważnego, co jest wszak charakterystyczne dla popularnych diet;
  • owszem, dieta przewiduje poszczenie, a więc odmawianie sobie jedzenia, ale o tym przecież już wiesz, ale wiesz również, że żadnego dnia nie „umrzesz” z głodu;
  • wciąż będziesz mógł cieszyć się jedzeniem ulubionych rzeczy – przynajmniej przez większą część tygodnia;
  • kiedy już waga spadnie, aby efekt się utrzymał, wystarczy przestrzeganie podstawowych reguł;
  • utrata kilogramów to tylko jedna z zalet związanych z dietą 5:2, prawdziwymi korzyściami są te związane z perspektywą dłuższego życia poprzez zmniejszenie ryzyka nabawienia się schorzeń, takich jak cukrzyca, choroby serca czy nowotwory;
  • szybko pojmiesz, że tak naprawdę to nie jest dieta, lecz coś więcej – to zrównoważone podejście na rzecz długiego życia w zdrowiu.


Na pewno każdy czytelnik chciałby wiedzieć, na jakiej podstawie wygłaszamy takie spektakularne twierdzenia. W następnym rozdziale Michael wyjaśnia naukowe podłoże, które daje zielone światło diecie 5:2.

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Dr. Michael Mosley, Mimi Spencer

  • Tytuł oryginału: 

    The Fast Diet: The Secret of Intermittent Fasting - Lose Weight, Stay Healthy, Live Longer

  • Liczba stron: 

    254

  • Wymiary: 

    135 x 200

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    978-83-7758-380-7

  • Tłumacz: 

    Jan Wąsiński

  • Rok wydania: 

    2013

Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...