Wprowadzenie do książki
Kiedy ryby latają. Jak stworzyć energiczne środowisko pracy
Jak odmienić nieprzyjazne środowisko pracy
Kiedyś środowisko pracy w Pikę Place Fish było wyjątkowo nieprzyjazne. Pamiętam, jak krzyczałem na ludzi tak, że doprowadziłem jednego ze sprzedawców do płaczu. Łkając, wyznał mi: „Nie potrafię spełnić pana wymagań!". Kiedy byłem nie w sosie, wszyscy w Pike Place Fish natychmiast się o tym dowiadywali. A ponieważ traktowałem ludzi w taki sposób, pracownicy odchodzili z firmy tak szybko, jak do niej przychodzili, Ludzie podkradali towar, pili i brali narkotyki. W nielicznych chwilach, gdy nie darliśmy ze sobą kotów, biliśmy się (fizycznie) z włóczęgami kradnącymi ryby. Przez cały ten chaos nasze stoisko było pod względem rentowności przedostatnie na całym rynku Pikę Place w Seattle. Od kiedy zaczęliśmy zmieniać kulturę organizacyjną, nasze stoisko nieprzerwanie osiąga sprzedaż wyższą niż jakikolwiek punkt sprzedaży na rynku Pikę Place. Powiem więcej: trudno byłoby znaleźć w USA sklep detaliczny osiągający wyższe obroty w przeliczeniu na metr kwadratowy. Rotacja personelu spadła niemal do zera: od pięciu lat nie odszedł od nas żaden pełnoetatowy pracownik. Być może trudno w to uwierzyć, ale ludzie z zewnątrz chętnie pracują u nas za darmo przez jeden dzień tygodniowo tylko dlatego, że chcą doświadczyć naszej kultury organizacyjnej.
My w Pikę Place Fish często mawiamy, że ryba psuje się od głowy. To ja jestem głową tej rybnej firmy, więc gdy coś tu zaczyna śmierdzieć, z pewnością zaczyna się ode mnie. Łatwo byłoby zrzucać winę na personel lub czynniki zewnętrzne, lecz przyjąłem inne nastawienie i dzięki temu, że konsekwentnie się go trzymam, ulep-szam naszą kulturę. Zmiany na lepsze zaczęły się właśnie wtedy, gdy wspólna wizja nakazała mi odnosić się do pracowników w inny sposób. Moją firmę uskrzydliło to, że zrozumiałem, jak ważna jest inicjatywa ze strony wszystkich pracowników i stworzyłem środowisko pracy, w którym ludzie mogą być lepsi. Kiedyś prowadziłem stoisko jak dyktator, który rzadko robi coś dobrego. Pełnej demokracji nie ma u nas nawet teraz - pracownicy wychodzą z propozycjami, co i jak ulepszyć, ale decyzje finansowe podejmuję ja, ponieważ mam największy udział w kapitale firmy.
Kiedy zaczynałem urzeczywistniać wizję World Famous Pikę Place Fish, miałem skromne intencje. Chciałem prowadzić firmę drogą sukcesu i może także pokazać innym przedsiębiorcom, co się dzieje, gdy ktoś obdarza ludzi zaufaniem. Później zrozumiałem, że moje stoisko może odmienić życie wielu ludzi, a nawet cały świat. Doszliśmy do wniosku, że sława i World Famous Pikę Place Fish to dwie bardzo różne rzeczy. Nie chodziło nam o to, aby spłynął na nas blask chwały, ale o to, abyśmy dawali ludziom wszystko, na co tylko stać sławnych sprzedawców ryb. Ta intencja zaowocowała zaskakująco pozytywnymi rezultatami.
Pomaganie innym czyni cię sławnym
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
John Yokoyama, Joseph Michelli
-
Tytuł oryginału:
When Fish Fly: Lessons for Creating a Vital and Energized Workplace from the World Famous Pike Place Fish Market
-
Liczba stron:
184
-
Wymiary:
218x141
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-88970-08-5
-
Tłumacz:
Tomasz Rzychoń
-
Rok wydania:
2007