Wprowadzenie do książki
Kompozycja bez tajemnic
Tematem mojej książki jest język aranżacji oraz to, w jaki sposób pozwala on wyrazić także siebie, bo mam pewność, że w każdym zdjęciu, które robisz, zawierasz własne emocje i uczucia. Za każdym razem, gdy dokonujesz wyboru kadru, komponujesz obraz na swój własny sposób, wyrażając przez to część siebie samego. Tym samym przedstawiasz się jako człowiek zdecydowany lub wahający się, bierny, smutny, ambitny, niedający się określić, impulsywny, spontaniczny, zrównoważony, ciepły, zintegrowany, zły itp.
Kompozycja fotograficzna to ciągłe poszukiwanie. Mają na nią wpływ różnorodne doświadczenia z naszego życia, musisz jednak wiedzieć, jak i gdzie szukać tropów - wskazówek, którymi będę dzielił się z tobą w tej książce.
Znajomość techniki robienia zdjęć jest przydatna, ale nie wyzwoli twojego talentu. Prawdziwa fotograficzna wolność wynika z gotowości patrzenia na świat świeżym okiem. Chcę jeszcze raz podkreślić te dwie rzeczy: gotowość i świeżość spojrzenia. Każdy z nas rodzi się z własnym potencjałem widzenia świata, jednak bardzo szybko pełni dobrych intencji rodzice i nauczyciele zaczynają kształtować nasz sposób postrzegania rzeczywistości: mówią nam, co jest dobre, a co złe, co jest ładne, a co brzydkie, co wzbudza odrazę, a co jest atrakcyjne. Ta książka ma jeden cel: przekonać cię, że bez względu na to, jak zwyczajna lub „brzydka" jest treść obrazu, to właśnie aranżacja owej treści - określana również mianem kompozycji - stanowi o sile wyrazu fotografii.
Niezależnie od tego, czy fotografujesz śmieci, skałę Half Dome w Yosemite, modelkę na plaży, czy zdruzgotaną rodzinę, możesz stworzyć frapującą fotografię, jeśli tylko rozumiesz zasady i czujesz niuanse, na których opiera się każda udana kompozycja. Czasami wszystko sprowadza się do prostej kwestii wystarczającego wypełnienia kadru. Oglądając prace swoich uczniów, mawiam często: „Zabrakło ci dwóch kroków do zrobienia udanego zdjęcia!". Inaczej mówiąc: podejdź bliżej tematu i wypełnij nim obraz - nigdy nie zapominaj o tym, że zamiast swoich nóg możesz wykorzystać w tym celu nawet najtańszy, ale wygodny w użyciu obiektyw typu zoom! Innym razem będziesz polegał na regule trójpodziału lub po prostu zmienisz położenie aparatu z najbardziej komfortowej pozycji poziomej w pionową. Być może temat będzie wyglądał lepiej, gdy sfotografujesz go, ustawiwszy aparat pod kątem 45°; a może zwyczajnie problemem jest zbyt mały kontrast, źle dobrana wartość przysłony, niezbyt oryginalny punkt widzenia albo ciut za mało ostry obraz.
W tej publikacji znajdziesz również wiele ćwiczeń - lub inspirujących przykładów, jeśli wolisz - mających na celu nauczenie nawet najbardziej niewprawnych oczu nie tylko umiejętności „widzenia", lecz także atrakcyjnego aranżowania zawartości kadru, niezależnie od fotografowanego tematu.
Te ćwiczenia powinny rozbudzić twórczą wyobraźnię, która tkwi w każdym z nas, nawet w tych, którzy twierdzą, że w ich przypadku jej pokłady są ukryte bardzo głęboko!
Szczegóły
-
Autor:
Bryan Peterson
-
Tytuł oryginału:
Bryan Peterson's Understanding Composition Field Guide
-
Objętość:
288
-
Oprawa:
Miękka
-
Format:
140x220
-
ISBN:
978-83-7579-265-2
-
Tłumacz:
Przemysław Imieliński
-
Rok wydania:
2013