Wprowadzenie do książki
Dziesięć przykazań w biznesie
Według amerykańskich statystyk ponad dwadzieścia tysięcy firm ogłosiło bankructwo w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2007 roku.
Oczywiście, istnieją zastępy samozwańczych ekspertów, gotowych wyjaśnić, co leży u podstaw poniesionej klęski. Uzbrojeni w tysiące slajdów przedstawią rozbudowaną prezentację przyczyn katastrofy. Kiepska obsługa klienta, niedocenianie konkurencji, brak koordynacji łańcucha dostaw, niewłaściwe przejęcia lub zbyt duże zadłużenie. Przyczyny porażki przedstawiają zazwyczaj jako rodzaj abstrakcyjnego, kolektywnego błędu. „Firma nie wprowadziła innowacji. Firma zignorowała głosy członków-założycieli. Firma zrobiła to, a nie zrobiła tamtego”.
A przecież firmy to sztuczne twory, więc nie mogą popełniać błędów. Robią to za nie ludzie. Jeśli przyjrzymy się temu bliżej, okaże się, że porażka nie została spowodowana splotem strategicznych zdarzeń, choć mogą się one także pojawić. Wina, jak trafnie zauważył Szekspir, leży w nas samych. Firma jest odzwierciedleniem natury jej kadry zarządzającej. To ludzie prowadzący przedsiębiorstwo grają główną rolę w tym przedstawieniu. Kiedy popełnią jeden lub kilka błędów, organizacja skazana jest na klęskę.
Moje przykazania można zastosować dla każdej firmy, w każdym stadium rozwoju. Niemniej tworzyłem je przede wszystkim z myślą o menedżerach, którzy już osiągnęli pewne sukcesy. Właściwie, im więcej osiągnąłeś, tym bardziej przydadzą ci się moje przykazania. Jeśli przewodzisz organizacji, która może się pochwalić świetną sprzedażą i wysokimi zyskami, miej się na baczności. Właśnie teraz możesz wpaść w jedną z pułapek przeze mnie opisanych i katastrofa gotowa.
Mój przepis na klęskę nie powinien być traktowany jako oskarżenie konkretnych osób, choć pojawia się w książce kilka nazwisk. Nie jest to też przełom w sztuce zarządzania. To po prostu wynik kierowania się zdrowym rozsądkiem.
Pokaż mi firmę, która poniosła klęskę, może to być nawet firma stworzona na zasadach modnej ostatnio „wikinomii”, a udowodnię ci, że jej przywódcy posłuchali kiłku z moich przykazań. Jeden błędny krok prowadzi do kolejnych.
Potraktuj więc ową książeczkę jako ostrzeżenie. Jeśli zauważysz, że postępujesz zgodnie z przykazaniami w niej zawartymi, uważaj! Wkroczyłeś na drogę prowadzącą do katastrofy i ciągniesz za sobą całą firmę.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Donald R. Keough
-
Tytuł oryginału:
The Ten Commandments for Business Failure
-
Liczba stron:
192
-
Wymiary:
134x210
-
Oprawa:
Twarda
-
ISBN:
978-83-61732-16-7
-
Tłumacz:
Dorota Gasper
-
Rok wydania:
2009