Wprowadzenie do książki
Jak doskonalić umiejętność skutecznej komunikacji
W dzisiejszych czasach sposób komunikacji - czyli co i jak mówimy - jest głównym czynnikiem decydującym o naszym sukcesie bądź porażce. Wspaniali liderzy rządów, przemysłu i edukacji zdobyli umiejętność doskonałego porozumiewania się z innymi ludźmi.
Oczywiście nie wszyscy obdarzeni są takim talentem, ale każdy, jeśli chce, może opanować zasady odpowiedniego prowadzenia konwersacji. Potrzebne są tylko wola i determinacja. Gdy poprawisz swoje zdolności komunikacyjne, będziesz z większą skutecznością prezentować pomysły szefom, współpracownikom, klientom, a nawet rodzinie i przyjaciołom.
Wyobraź sobie, że potrafisz rozmawiać z entuzjazmem i prawdziwym przekonaniem. Zmieniasz nudne zebrania w dynamiczne, przynoszące efekty dyskusje. Inspirujesz i motywujesz swoich współpracowników, aby udało się w terminie finalizować projekty i przekraczać prognozowane zyski. Codzienna komunikacja przyczynia się do nieporozumień. Nawet język, którym posługujesz się w firmie - tak dla ciebie oczywisty - dla osób spoza branży często bywa niejasny.
Gdy organizujesz swoje myśli i nie próbujesz poruszyć kilku tematów jednocześnie, twoi słuchacze bez problemu podążają wyznaczoną przez ciebie ścieżką i rozumieją to, co chcesz im przekazać. Ludzie zawsze cenią klarowność i porządek.
Wszyscy profesjonaliści muszą umieć wyrażać swoje zdanie w zwięzły, przejrzysty i przekonujący sposób, zwłaszcza w nagłych sytuacjach. Takie momenty wymagają odwagi, pewności siebie oraz zdolności szybkiego porządkowania myśli.
Komunikacja nie jest drogą jednokierunkową. Nie polega tylko na tym, że jedna osoba przekazuje coś innej. Aby komunikacja była skuteczna, musi być „dwukierunkową autostradą", po której reakcje nieustannie kursują pomiędzy odbiorcą i nadawcą. Osoba wysyłająca komunikat otrzymuje reakcję zwrotną od odbiorcy. Musi upewnić się, że jej przesłanie zostało zrozumiane i zaakceptowane. Aby to osiągnąć, nadawca powinien zadawać pytania, obserwować rozmówcę, a jeśli pojawią się nieścisłości, wyjaśnić je i dodatkowo upewnić się, czy uwagi są jasne. Musisz sprawić, aby adresat zgodził się z twoim komunikatem. Wtedy dopiero będzie chciał osiągnąć to, czego oczekujesz.
Postępując zgodnie z tymi podstawowymi zasadami skutecznej komunikacji, nie tylko łatwiej dotrzesz z twoim przekazem do odbiorcy, ale także sprawisz, że praca zostanie wykonana szybciej i z mniejszą liczbą błędów. Twój zespół, będąc lepiej zmotywowanym, zacznie działać wydajniej, a ty odczujesz prawdziwą satysfakcję z własnej pracy.
Z tej książki nauczysz się strategii, które poprawią twoją ustną i pisemną komunikację. Ponadto postawisz kolejne kroki w kierunku osiągnięcia zawodowego i życiowego sukcesu. Nauczysz się, jak doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne, począwszy od codziennych rozmów, aż po występowanie przed publicznością albo prezentowanie ważnych raportów.
Nauczysz się słuchać tego, co mówią inni, tak aby w pełni zrozumieć ich przekaz. Dowiesz się, w jaki sposób język ciała wzmacnia albo osłabia skuteczność twoich wypowiedzi oraz jak go interpretować u twoich słuchaczy.
Nauczysz się też trafnego wyrażania myśli w formie pisemnej - w listach, notatkach służbowych, e-mailach, SMS-ach.
Aby najlepiej wykorzystać potencjał ukryty w tej książce, przeczytaj ją najpierw całą. Pozwoli ci to zrozumieć ogólną koncepcję przekazywania i przyjmowania informacji. Potem powróć do poszczególnych rozdziałów i zacznij stosować się do zawartych w nich wskazówek. Znajdziesz się na ścieżce wiodącej ku lepszej komunikacji, a tym samym zrobisz krok na drodze do sukcesu.
dr Arthur R. Pell
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Dale Carnegie
-
Tytuł oryginału:
Communicating Your Way To Success
-
Liczba stron:
192
-
Wymiary:
145x205
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-63773-25-0
-
Tłumacz:
Krzysztof Krzyżanowski
-
Rok wydania:
2018