Wczytuję dane...
KOD: 978-83-10-12871-3
Autor: Praca Zbiorowa
Koszt wysyłki od: 7.90 PLN

Wprowadzenie do książki

Bajkoterapia czyli bajki-pomagajki dla małych i dużych

Drodzy Rodzice, Opiekunowie, Nauczyciele,

   Mmoże słyszeliście już kiedyś o opowieściach bajkoterapeutycznych? Jeśli nie, przede wszystkim powinniście wiedzieć, że choć nazywa się je bajkami, tak naprawdę niewiele wspólnego mają z klasyczną bajką — nie są wierszowane ani nie mają morału. Bajki terapeutyczne, które my ciepło i przytulnie określamy jako bajki-pomagajki, zdążyły już jednak zagościć w literaturze dziecięcej.
Są to historie niezwykłe, świadomie tak skonstruowane i napisane, by dzieci odnajdywały w nich cząstkę siebie, swoich uczuć, emocji, konkretnych problemów, z którymi się borykają. Młodzi i najmłodsi czytelnicy (w wieku od trzech do sześciu lat) mogą utożsamić się z bohaterem i przeżyć z nim daną historię, pozostając w bezpiecznym miejscu, nierzadko w ramionach mamy lub taty. Baj-ka-pomagajka wspiera, ponieważ pozwala dzieciom zrozumieć, że „Bać się, smucić, wstydzić to jest normalne. Inni też przeżywają takie uczucia". Bajka-pomagajka daje więc duże poczucie bezpieczeństwa i często uwalnia z poczucia winy. Ale to nie wszystko. Zawiera także wiele wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie z problemem. I nie jest to łatwy dydaktyzm czy moralizatorstwo, ale propozycja, prezentacja możliwości — dzieci przyjmą je lub nie. Bajka-pomagajka daje bowiem wybór, czas do namysłu, zastanowienia się nad sobą, podkreślając to, że „Można sobie poradzić. Z każdego kłopotu jest wyjście. Dasz sobie radę. Działaj". Oczywiście nie każda bajka terapeutyczna pomoże zawsze i każdemu dziecku. Do jednego trafi, do innego nie. To naturalne. Jednak jeśli już się tak stanie, działanie takiej bajki może być naprawdę znaczące i — co chyba najważniejsze — efektywne.
   W bajkach-pomagajkach mówi się dużo o emocjach — szczególnie tych trudnych, jak złość czy strach, przed którymi z reguły pragniemy chronić nasze dzieci. Zachęcam Was do próby sprostania temu. Wasze dzieci powinny znać i rozumieć całą gamę odczuć, by potem móc radzić sobie z nimi w życiu. Lepiej przecież, aby aktywność dzieci skupiała się na rozwoju, a nie na ukrywaniu „niedobrych" emocji. Bajki terapeutyczne doskonale wspierają dzieci w ćwiczeniu uczuć.
Bajki-pomagajki mają wreszcie jeszcze jedną zaletę. Dzięki nim każdy z Was może stać się bajkopisarzem, tak jak i w naszym zbiorze stały się nimi znane i łubiane gwiazdy kina, teatru i telewizji. Wraz z zawodowymi pisarzami — Grażyną Bąkiewicz, Roksaną Jędrzejewską-Wróbel, Beatą Ostrowicką, Zofią Sta-necką, Małgorzatą Strękowską-Zarembą, Dorotą Suwalską, Agnieszką Tyszką i Januszem L. Wiśniewskim, specjalnie dla Was i dla Waszych dzieci bajki napisali Artur Barciś, Ryszard Cebula, Katarzyna Dowbor, Cezary Harasimowicz, Rafał Królikowski, Grażyna Wolszczak. Czytając bajki-pomagajki, z pewnością wielu z Was odkryje ich powtarzające się cechy. Tych, którzy chcieliby nauczyć się pisania bajek terapeutycznych, zachęcam, aby zajrzeli na koniec tej książki.

   Zbiór bajek-pomagajek, który wraz z Wydawnictwem „Nasza Księgarnia" oddajemy w Wasze ręce, postanowiliśmy wzbogacić o wskazówki i komentarze, które, mamy nadzieję, będą dla Was i Waszych dzieci pomocą, inspiracją do rozmowy, zabawy czy przede wszystkim wspólnego zastanowienia się nad tematami takimi jak: brak wiary w siebie, spotkanie z nieznajomym, lękliwość, zgubienie się, obowiązki domowe, bezpieczeństwo w wodzie, odmienność, wirtualny świat, rywalizacja z rodzeństwem, samodzielność, bezpieczeństwo w domu, korzystanie z numerów alarmowych, kłótnie i uzależnienia rodziców.
   Uwagi przed bajkami to wskazówki, w jakich sytuacjach najlepiej przeczytać dziecku daną bajkę, choć oczywiście nie musicie czekać na taką chwilę. Każdą bajkę z tego zbioru można czytać z dzieckiem w dowolnym momencie, jeśli tylko uznacie, że warto, aby zapoznało się z danym tematem. Uwagi po bajkach to kilka słów mojego komentarza, a także propozycje rozmów lub działań, zabaw związanych z danym tematem. Starałam się wyobrazić sobie, co może pomyśleć dziecko w czasie lektury konkretnej bajki. Używając fantazji oraz odwołując się do mojej wiedzy i doświadczeń, próbuję przybliżyć Wam świat dziecięcych emocji i reakcji. Pamiętajcie jednak, że to tylko możliwość. Wasze dzieci nie muszą zrozumieć bajki tak, jak to opisałam. Jeśli zobaczą coś innego — to wspaniale.

Szczegóły

  • Autor: 

    Praca Zbiorowa

  • Objętość: 

    240

  • Oprawa: 

    Twarda

  • Format: 

    170x220

  • ISBN: 

    978-83-10-12871-3

  • Rok wydania: 

    2015

Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...