Wprowadzenie do książki
100 porad jak wychować szczęśliwego i pewnego siebie chłopca
O chłopcach mówi się, że przeżywają obecnie ciężki okres. Wydają się mieć coraz większe trudności z osiąganiem sukcesów i odnajdywaniem swojej roli w życiu. Statystyki informują nas, że chłopcy coraz częściej sprawiają kłopoty wychowawcze, w coraz młodszym wieku angażują się w działalność przestępczą, tracą przewagę, jaką mieli nad dziewczynkami w szkole, oraz częściej od dziewcząt dają ujście odczuwanej rozpaczy poprzez próby samobójcze. Zmiany w życiu społecznym, gospodarczym oraz świecie edukacji wydają się podkopywać pozycję mężczyzn, a niektórzy wróżą chłopcom przyszłość wypełnioną ciągłą presją lub porażkami, bądź jednym i drugim. Poziom pewności siebie i motywacji osiągnął u chłopców niespotykanie niski pułap.
Jednak wielu chłopców nadal osiąga znaczące sukcesy i cieszy się większą wolnością, zrzuciwszy krępujące i wąskie oczekiwania dotyczące męskości. Fascynuje ich wyzwanie życia w tym nowym świecie i czują się pewniej, wiedząc, że wolno im myśleć, czuć i działać w zgodzie z emocjami.
Chłopcy są uroczy, zabawni, destrukcyjni, dumni oraz uparci i wszyscy bardzo się od siebie różnią. Istnieje coraz więcej dowodów na to, że ich mózgi są inne od mózgów dziewczynek. Jest bardzo ważne, w jaki sposób chłopcy dorastają, i jak wiele szacunku otrzymują od członków rodziny i społeczności. Równie istotne jest, aby nie postrzegali edukacji jako domeny kobiet. Powinni mieć możliwość realizować swoje męskie instynkty w środowisku pełnym zrozumienia, aby byli sobą i nie powielali negatywnych wzorców męskości. Chłopcy potrzebują miłości, troski i uwagi w takim samym stopniu jak dziewczynki, aby stać się kochanymi, kochającymi, silnymi i poukładanymi dorosłymi potrafiącymi jak najlepiej radzić sobie w życiu. Pewność siebie chłopców powinna wynikać nie tylko z zadowolenia z bycia mężczyznami i wiedzy o tym, co to oznacza, ale także ze zrozumienia własnej natury.
Chłopcy to połowa naszej przyszłości. Biorąc pod uwagę zmiany zachodzące w społeczeństwie, zwłaszcza w sferach życia zawodowego i rodzinnego, dorastający chłopcy mogą się poczuć zagubieni i niepewni przyszłości. Przykładowo, czym dziś jest ojcostwo? Jak ważne jest poświęcenie i małżeństwo? Jak sobie radzić z często przeciwstawnymi uczuciami smutku, gniewu, czułości, chęci współzawodnictwa i opiekuńczości? Jednak choć te zmiany mogą wprowadzić zamęt, są także potencjalnie wyzwalające, gdyż dają chłopcom więcej możliwości bycia sobą, przez co wzmacniają ich pewność siebie.
Być może w przyszłości rodzice i nauczyciele będą musieli zapewniać chłopcom więcej wsparcia i ukierunkowania w obliczu coraz większej liczby napotykanych wyborów. Zamiast bez wysiłku dopasowywać się do wcześniej ustalonego stereotypu, chłopcy powinni spoglądać w głąb siebie i eksperymentować z różnymi sposobami wyrażania i rozwijania poszczególnych cech swojej osobowości. Wraz ze wzrostem samoświadomości pogłębia się pewność siebie.
Chłopcy stoją dziś na rozdrożu. Mogą wybrać ścieżkę prowadzącą do ograniczonych możliwości i wątpliwości bądź drogę wiodącą ku rozwojowi i poczuciu własnej wartości. To, którędy pójdą, zależy od poziomu ich pewności siebie.
Kiedy chłopiec ma dobre relacje z dorosłymi dającymi mu poczucie bycia zrozumianym, cenionym i potrzebnym, kiedy czuje wsparcie w wysiłkach podejmowanych w celu zdobywania wiedzy i jak najlepszych ocen, a także w celu rozwijania zainteresowań, i kiedy ma przy sobie przyjaciół, z którymi potrafi się dogadywać i spędzać czas, wtedy uczy się patrzeć w przyszłość z pewnością siebie i odwagą. Istotne dla zdrowia psychicznego dziecka jest unikanie samotności i ponurego nastroju, gdyż świat bez bliskich osób łatwo staje się zaludniony przez demony.
Magazyny, w których przechowuje się niebezpieczne chemikalia, mają na ścianach ostrzegawcze znaki. Rodzice powinni wykazać się ostrożnością, gdy widzą, że ich syn wykazuje oznaki trzech niebezpiecznych cech: odizolowania, niepewności i braku poczucia własnej wartości. To wybuchowa mieszanka, która może zniszczyć człowieka na całe życie.
Wewnętrzna siła jest antidotum na te trujące substancje. Kiedyś chłopcy musieli być twardzi, zarówno emocjonalnie, jak i fizycznie. Aby przetrwać na polu bitwy, przywdziewali grubą skórę i maskę agresji oraz ukrywali uczucia, które mogłyby im zaszkodzić w walce o ojczyznę. Odporność jest oczywiście bardzo ważna, ale chłopcy - i dziewczęta - powinni także być elastyczni, aby móc się otrząsnąć po porażce i rozwinąć to, co nazywamy „emocjonalną odwagą”.
Nie oznacza to zaprzeczania uczuciom - wręcz przeciwnie. W dwudziestym pierwszym wieku przetrwają ci, którzy wykształcą w sobie złożone zdolności społeczne i międzyludzkie. Porażka czeka „emocjonalnych analfabetów”. Chłopcy muszą się nauczyć zwracać uwagę na uczucia swoje i innych ludzi, ponieważ rozwój technologiczny i większa globalna konkurencja wpływają na powstawanie stanowisk wymagających kreatywnej pracy zespołowej, wspólnego rozwiązywania problemów, stałej komunikacji oraz dzielenia się ryzykiem.
Rodzice i pedagodzy mają za zadanie wykształcić w chłopcach męską tożsamość bez pancerza odcinającego ich od siebie i innych. Nonszalancka i obojętna postawa macho to droga donikąd. Uczucia i ludzie powinni być ważni w życiu chłopca. Pomagając dziecku w rozwijaniu wewnętrznej siły i często bardzo delikatnej pewności siebie, możemy kreować ich na szczęśliwych, ciepłych, szlachetnych i odważnych ludzi, ojców i członków społeczeństwa, na czym zyskają wszyscy, na czele z nimi samymi.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Elizabeth Hartley-Brewer
-
Tytuł oryginału:
Self Esteem For Boys: 100 Tips for Raising Happy and Confident Children
-
Liczba stron:
225
-
Wymiary:
120x170
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-60215-37-1
-
Tłumacz:
Robert Waliś
-
Rok wydania:
2007