Poznaj Swój Głos
Wczytuję dane...
KOD: 978-83-88607-28-8
Autor: Aneta Łastik
Koszt wysyłki od: 6.90 PLN
Wydawca: Emka

Wprowadzenie do książki

Poznaj swój głos

  Dynamiczny rozwój gospodarki światowej nie byłby możliwy bez szybkiej wymiany informacji. Jej podstawę stanowi komunikacja głosowa używana w środkach masowego przekazu i telekomunikacji. Ostatnio znacznie wzrosło zainteresowanie problemami głosu.
   Zwiększyła się liczba zawodów wymagających specjalnej jakości głosu; do tej grupy należą m.in.: śpiewacy solowi, chóralni, spikerzy, aktorzy, lektorzy radiowi i telewizyjni, a także nauczyciele, przedszkolanki, tłumacze symultaniczni, telefonistki i politycy. Większej niż przeciętna wydajności głosowej wymagają zawody wykonywane w środowisku, w którym panuje hałas, w jakim zwykli pracować np. prawnicy, wojskowi, księża, sprzedawcy i lekarze.
   Nadmierny wysiłek głosowy, praca w niekorzystnych warunkach, w gwarnym lub klimatyzowanym pomieszczeniu, w ciągłym pośpiechu i stresie jest przyczyną różnego rodzaju zaburzeń głosu.
   Jeżeli dolegliwość dotyka nauczyciela, adwokata czy aktora, może oznaczać zakończenie lub gwałtowne załamanie kariery. Ale nawet jeśli człowiek nie pracuje głosem profesjonalnie, utrata głosu, który jest środkiem ekspresji emocjonalnej i umożliwia kontakty osobowe, może doprowadzić do deprymującej izolacji.
   Pacjenci skarżą się na niemożność bycia zrozumianym, zakłopotanie, brak wiary w siebie, unikanie spotkań towarzyskich, strach przed zwolnieniem z pracy, trudności w awansowaniu, przymus zmiany zawodu na taki, w którym nie ma potrzeby mówienia, unikanie mówienia, niemożność bycia usłyszanym w tłumie, lęk przed zawieraniem nowych znajomości, rezygnacja z wszelkiej aktywności społecznej, narażenie na ciągłe, męczące wypytywania: co ci dolega?
   Problem jest rym większy, im bardziej głos jest związany z wykonywanym zawodem.
  Istnieje wiele przyczyn zaburzeń głosu. Jackson&Jakson wymienia 60 chorób związanych z chrypką u dorosłych i 35 u dzieci.
  W razie jakiegokolwiek zaburzenia głosu należy zwrócić się o poradę do foniatry w celu ustalenia rozpoznania, ponieważ większość tego typu dolegliwości wymaga leczenia, a następnie indywidualnego podejścia terapeuty wokalnego i własnego planu.
   Należy pamiętać, że zarówno przy mówieniu, jak i śpiewaniu angażowane są te same mięśnie. Początki choroby często są nieuchwytne. Nie leczone zapalenie krtani może prowadzić do obrzęków, polipów czy guzków głosowych. Guzki powstają w wyniku nadmiernych, nieprawidłowych wysiłków głosowych. Są jak odciski na stopach tworzące się od długiego noszenia ciasnego obuwia. Jeśli zmienisz buty, otarcia znikną. Ale gdy ponownie założysz stare buty, one wrócą. Odpoczynek głosowy pozwoli głosowi poprawić się, jednak gdy zaczniesz mówić z dawnymi nawykami, choroba wróci. Dlatego właśnie ćwiczenia głosu i oddychania zmieniające przyzwyczajenia funkcjonalne mogą pomóc tam, gdzie nie pomoże trwale żadna kuracja medyczna ani odpoczynek głosowy.
   Nie ma dwóch jednakowych przypadków. Podczas gdy jednemu pacjentowi wystarczy kilka dni, aby uzyskać poprawę głosu, innemu zabierze to wiele tygodni. Postępy zależą od rodzaju schorzenia, intensywności ćwiczeń i woli pacjenta do eksperymentowania z nowymi sposobami tworzenia dźwięków. Postępy pacjenta przy rehabilitacji głosu lub studenta przy nauce śpiewu wyznaczają kolejne etapy terapii. Ćwiczenia muszą być prowadzone „na ucho", ponieważ ucho ludzkie jest najlepszym analizatorem dźwięku.
   Na początku terapia głosu jest białą kartą - trzeba ustalić za pomocą wywiadu rodzaj problemów, niejednokrotnie zmienić nawyki całego życia osób dotkniętych dolegliwością, wybrać ćwiczenia głosu i inne formy terapii.
   Ponieważ zaburzenia głosu są różne, więc i techniki ćwiczeń są odmienne. Nauka śpiewu, ćwiczenia wokalne to proces odkrywania, co twój głos może zrobić dla ciebie. Jest to nie tyle kwestia nauczenia się, jak wytwarzać dźwięki, ile nauczenia się, aby dźwięki same się rodziły. Poprzez doświadczenie i ćwiczenia stajemy się świadomi tego, co się wydarza. Poprzez proces selekcji wzmacniamy to, co jest przyjemne i łatwe dzięki częstemu powtarzaniu.
   Podsumowując, sądzę, że przedstawione w tej książce techniki ćwiczeń, praktyki i przemyślenia będą cennym wkładem w rozwój pedagogiki głosu. Dzięki kreatywnemu podejściu do pedagogiki pomogą szkolić nauczycieli, śpiewaków, a także ludzi, którzy z różnych powodów doznali zaburzeń głosu. W książce tej są zawarte całe dekady praktyki Anety - wokalistki, Anety - pedagoga, i wiele udokumentowanych przypadków. Zawiera ona mnóstwo informacji przekazanych z perspektywy nauczyciela śpiewu, które są istotne dla śpiewaków i ich nauczycieli.
   Książka ta będzie cennym uzupełnieniem biblioteki każdego nauczyciela śpiewu, śpiewaka czy profesjonalisty zajmującego się głosem.

dr Alicja Różak-Komorowska foniatra

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Aneta Łastik

  • Liczba stron: 

    152

  • Wymiary: 

    150x225

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    978-83-88607-28-8

  • Rok wydania: 

    2011

Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...