Wprowadzenie do książki
Z talentem do gwiazd. Jak robić karierę w show-biznesie
W latach 80., gdy zaczynaliśmy zajmować się show-biznesem, nikt nas tej branży nie uczył. Wszyscy, tworząc zalążki nowoczesnego rynku muzycznego, uczyliśmy się na błędach, działaliśmy intuicyjnie, bo żadnej szkoły show-biznesu nie było. Dziś na wyższych uczelniach powstają pierwsze kierunki marketingu rozrywki, a duże firmy organizują szkolenia z tej dziedziny dla swoich pracowników. Ale niezależnie od takiej sformalizowanej edukacji kandydatom do pracy w show-biznesie, zarówno artystom, jak i ich menedżerom, przyda się pakiet podstawowych wiadomości.
Zakładamy, że tę książkę powinien przeczytać każdy, kto chce przestąpić zawodowy próg rynku rozrywki. Bo dopiero wtedy można odpowiedzieć sobie na pytania: czy ja się nadaję do show-biznesu? Czy dam radę? Czy jestem gotowy tu i teraz? Obserwując aktualny stan branży, stwierdzamy, że naszą książkę powinno przeczytać także kilka osób już teraz zawodowo zajmujących się rozrywką.
Po tę książkę powinni sięgnąć wszyscy, którzy rozważają karierę solową, lubią grę na instrumentach, taniec i grę aktorską, kochają zaplecze i kulisy sal koncertowych i festiwali, lub też myślą o karierze menedżera. Wiele ciekawego znajdą w niej też ci, którzy mogą być wsparciem dla gwiazd jako sidemani, chórek, muzycy sesyjni, zespoły z TV show czy nawet klubów, gdzie śpiewa się karaoke. Rozrywka jest dla wszystkich i jest wiele możliwości jej uprawiania, istnieje wiele typów karier. Nie każdy, kto gra w piłkę, ma szansę wylądować w FC Barcelona, czy nawet w Legii Warszawa. Nie każdy może i nie każdy musi być gwiazdą pierwszego formatu, równie fajnie może być na scenie w tle za liderem.
Chcielibyśmy, by po przeczytaniu naszego opracowania czytelnik mógł dojść do jednego z trzech wniosków (podajemy je w wersji dla artystki, bo lubimy je bardziej, ale chłopaki mają podobnie):
- Nie jestem jednak jeszcze gotowa, nie wiem o wielu rzeczach, mam za mało utworów, za słaby zespół, nie mam obycia scenicznego — popracuję jeszcze jakiś czas, by być lepiej przygotowaną do startu, bo książka pokazała mi, jakie mam jeszcze niedostatki.
- To jednak nie dla mnie; nie wiedziałam, że muszę umieć pozować do zdjęć, rozmawiać z dziennikarzami, że warto znać nuty i że mój sukces z dojściem do finału TV show to jeszcze nie kariera, a jedynie sygnał. To zbyt stresujące i ryzykowne dla mnie i mojej przyszłości. Będę śpiewać dla przyjemności, a uczyć się na politechnice.
- Potwierdziło się wiele moich przypuszczeń, których nie miałam uporządkowanych. Show-biznes nie jest lekki, łatwy i przyjemny, jak mi się wydawało, ale jest ciężką pracą, wymagającą determinacji, poświęceń, wyrzeczeń i prócz talentu także mocnej psychiki. Teraz już wiem, jak i kiedy rozpocząć moją przygodę z rozrywką.
Analogiczne wnioski powinny być udziałem osoby, która myślała o pracy menedżera. Ją możemy jeszcze ewentualnie zachęcić do zainteresowania się studiami na kierunku marketing rozrywki w Wyższej Szkole Promocji w Warszawie. Przed podjęciem tych studiów trzeba przejść rozmowę kwalifikacyjną, która dodatkowo pozwoli Ci utwierdzić się w Twojej diagnozie (lub całkowicie ją zmienić).
Wszystkim, którzy przebrną przez naszą książkę, życzymy wyciągnięcia właściwych wniosków na temat swojej osoby; życzymy, by choć trochę to pomogło w pokonywaniu kolejnych szczebli kariery; a najbardziej życzymy szczęścia, bo bez niego mimo wszystko trudno jest osiągnąć sukces w tej pełnej emocji branży.
Adam Grzegorczyk Tomasz Kopeć
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Adam Grzegorczyk, Tomasz Kopeć
-
Liczba stron:
312
-
Wymiary:
145x205
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-246-7512-8
-
Rok wydania:
2013