Wprowadzenie do książki
Żydowska mądrość w biznesie
W pierwszych latach ubiegłego wieku — które były pierwszym dłuższym okresem, gdy Żydzi zostali dopuszczeni do udziału w społecznych, finansowych i kulturowych kręgach Europy i Ameryki Północnej — wielu ludzi zadawało sobie to pytanie. Niestety, często mylnie zakładali, że Żydzi odnoszą sukcesy, ponieważ oszukują. W Stanach Zjednoczonych Henry Ford opublikował książkę poświęconą „problemowi żydowskiemu”, pod tytułem Międzynarodowy Żyd. Najważniejsze zagadnienia wszechświatowe, wzywającą obywateli do powstrzymania ekspansji tej rasy, która zbyt szybko odnosiła zbyt wielkie sukcesy. Książka Forda okazała się majaczeniem starego głupca, jednak w Niemczech Adolf Hitler opublikował podobną książkę — Mein Kampf — która sprawiła, że świat zapłonął na dekadę z okładem.
Tak więc pytanie o sukcesy Żydów w biznesie zostało głęboko zepchnięte w najdalszy kąt, gdzie nikt nie zaglądał z lęku przed powtarzaniem błędów z przeszłości.
Jako autorzy tej książki nie zgadzamy się z tym, że tak powinno być nadal. Uważamy, że jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie. Nasza hipoteza może być bardziej kontrowersyjna niż samo poruszenie tego tematu. Nie chodzi tu o śledzia w smalcu, międzynarodowy żydowski spisek ani geny. Wierzymy, że korzenie żydowskich sukcesów w biznesie wyrastają z książki, która dla większości Żydów jest czymś świętym i drogim ich sercu — z Tory.
Teraz słówko o tym, jak definiujemy teksty Tory. Żydzi zawsze postrzegali Torę jako złożoną z dwóch tekstów, które wzajemnie się na sobie opierają i są w związku z tym nierozłączne. Te dwie części Tory to tradycja pisemna oraz tradycja ustna. Tradycja pisemna, znana reszcie świata jako Stary Testament, składa się z Pięcioksięgu Mojżeszowego, Proroków i Pism. Tora ustna składa się z Talmudu, midraszy (komentarzy) i Kabały. Torę ustną określa się w ten sposób, ponieważ początkowo przekazywana była ustnie, jak wiele innych dzieł starożytności przed wynalezieniem druku. Została w końcu zapisana przez rabinów, którzy martwili się, że w przeciwnym razie zginie, tak więc obecnie Tora ustna również ma postać pisemną. Według tradycji zarówno Tora pisemna, jak i ustna zostały wręczone Mojżeszowi przez Boga na Górze Synaj około 3500 lat temu.
Wplecione w Torę pisma na temat innych aspektów życia i zasad religijnych stanowią lekcje, które przedsiębiorcy mogą wykorzystać, by odnieść sukces. Nigdy dotąd nie zostały one podsumowane i zebrane w jednym miejscu.
Ta książka jest właśnie próbą stworzenia takiego kompendium. Z Tory zaczerpnęliśmy idee związane z sukcesem w interesach, nie jesteśmy jednak ich autorami. Naszym dziełem jest jedynie podsumowanie tego, co Tora mówi na ten temat, i skomentowanie tego, co napisali różni badacze Tory przed nami.
Wiele rozdziałów obraca się wokół historii z Tory, skomentowanych w Talmudzie lub midraszach. Sięgamy również do Zohara i innych mistycznych tekstów Kabały (mistycznej nauki o Torze). Piszemy również o naukach chasydów, z których niektórzy mieli dużo do powiedzenia na temat prowadzenia interesów. Nie zapomnieliśmy też wspomnieć o współczesnych wielkich rabinach, przede wszystkim Menachemie Mendelu Sch-neersonie, który znajdował czas, by pomiędzy studiowaniem Tory doradzać wielu przedsiębiorcom, nim odszedł w 1994 roku.
Postrzegamy tę książkę jako kontynuację dzieła wcześniejszych uczonych, jednak dokonaliśmy też czegoś bezprecedensowego w piśmiennictwie na temat Tory, wplatając współczesne anegdoty i autentyczne historie powiązane z tematyką, jaką się zajmujemy. Niektóre z tych anegdot opierają się na naszych rozmowach z wielkimi przedsiębiorcami, inne — na doniesieniach prasowych i autobiografiach. Wszystkie służą zilustrowaniu zagadnień omawianych w danej części książki przykładami z prawdziwego świata biznesu, nie zaś z hermetycznych pism rabinów. Te anegdoty mają pokazać, że pisma Tory, mimo iż wywodzą się ze starożytności, nadal są aktualne.
Każdy podrozdział kończy się dwiema wskazówkami. Pierwsza z nich podsumowuje uwagi na temat praktyk biznesu omówionych w danej części. A ponieważ nasz charakter i życie osobiste mają bezpośredni wpływ na sukcesy, jakie odnosimy w interesach, dodaliśmy również drugą wskazówkę, która mówi o tym, jak te nauki można odnieść do naszego osobistego życia.
Każdy rozdział kończy się ćwiczeniem medytacyjnym, które możesz wykonać, jeśli masz ochotę. Medytacja (w języku hebrajskim określa się ją mianem hitbonenut) jest ważną, nawet jeśli ostatnio nieco zaniedbaną, częścią tradycji żydowskiej. W dodatku zawarliśmy przewodnik po żydowskiej medytacji, który powinieneś przeczytać, nim wypróbujesz którekolwiek z ćwiczeń medytacyjnych. Jeśli chciałbyś znaleźć więcej informacji na tematy poruszone w tej książce lub spotkać się z ludźmi, którzy na nie dyskutują, zapraszamy Cię do odwiedzenia strony www.levibrackman.com.
Mamy nadzieję, że mądrość Tory i związanej z nią wielopokoleniowej tradycji będzie przeświecać przez karty tej książki. Jesteśmy pewni, że czytelnicy różnych wyznań i różnego pochodzenia mogą dowiedzieć się z niej czegoś na temat podniesienia świata biznesu i samego zarabiania pieniędzy do sfery sacrum. Przede wszystkim życzymy Ci wielu sukcesów w interesach i tego, byś z pomocą tej książki zdołał osiągnąć wymierny i trwały sukces finansowy.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Levi Brackman, Sam Jaffe
-
Tytuł oryginału:
Jewish Wisdom for Business Success: Lessons from the Torah and Other Ancient Texts
-
Liczba stron:
192
-
Wymiary:
158x235
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-246-3405-7
-
Tłumacz:
Olga Kwiecień-Maniewska
-
Rok wydania:
2012