Zamień Chemię Na Jedzenie. Nowe Przepisy
KOD: 978-83-240-3220-4
Autor: Julita Bator
Koszt wysyłki od: 5.90 PLN
Wydawca: Znak

Wprowadzenie do książki

Zamień chemię na jedzenie. Nowe przepisy

   Książka Zamień chemię na jedzenie składa się z kilkunastu rozdziałów, a większą część ich zawartości stanowią przepisy - na dania obiadowe, napoje, słodycze, a także smarowidła do chleba. Przepisy zostały pogrupowane tematycznie w taki sposób, by można było je traktować jako gotową pomoc w konkretnych sytuacjach. W rozdziale „Co do szkoły?” znajdują się propozycje drugich śniadań, które mogą być alternatywą dla zwykłej kanapki bądź jej uzupełnieniem. Rozdział „Co do pracy?” zawiera pomysły na proste, szybkie i zdrowe posiłki, które możemy zabrać ze sobą. W innych rozdziałach podane są przepisy na zdrowe dania typu fast food czy takie, które można wykorzystać, organizując przyjęcie dla dzieci. Sporą część przepisów tworzą słodycze i desery. Po przeanalizowaniu etykiet słodyczy dostępnych w sprzedaży doszłam bowiem do wniosku, że z czystym sumieniem można kupić jedynie gorzką czekoladę. Pozostałe produkty z tego działu zawierają substancje chemiczne, które z jedzeniem jako takim, a słodyczami w szczególności, mają niewiele wspólnego. Dlatego właśnie niemało czasu w mojej aktywności kulinarnej oraz miejsca w tej książce poświęcam słodkościom domowej roboty.
   Książka Zamień chemię na jedzenie ma również cechy poradnika. Niektóre składniki potraw opatrzono specjalnym komentarzem, który zawiera sugestie dotyczące zakupu np. jajek z hodowli ekologicznej bądź od kur z wolnego wybiegu. Przy innych składnikach natomiast podano dodatkową informację 0 tym, jakich składowych nie powinny posiadać, np. dobrze jest kupować rodzynki bez dodatku dwutlenku siarki, czyli E 220. Te i inne informacje mają nam pomóc robić mądre, przemyślane zakupy.
   Na końcu książki znajduje się podział przepisów na bezglutenowe, wegetariańskie, wegańskie, dla aktywnych oraz takie, które można zabrać ze sobą w podróż czy na piknik. W książce umieszczone zostały także opinie czytelników na temat poradnika Zamień chemię najedzenie.
Stopień trudności przepisów zamieszczonych w książce waha się od łatwego do średnio trudnego. Być może niektórym będą się one wydawać nawet zbyt proste. Wychodzę jednak z założenia, że życie (także w kuchni) trzeba sobie upraszczać, a nie utrudniać.
    W książce starałam się urozmaicić swoje receptury. Znalazły się tu więc przepisy tradycyjne, jak np. na kompot czy mazurek kajmakowy, ale także propozycje modnych i równocześnie zdrowych potraw, jak przepis na hummus. Przepisy bardzo proste, jednoskładnikowe (np. na błyskawiczne powidła śliwkowe) stoją obok bardziej wyszukanych (jak na creme brulee). W rozdziale „Co do chleba?” umieściłam przepis na krem orzechowo-czekoladowy, który może być zdrową alternatywą dla swojego bardzo popularnego odpowiednika ze sklepu. Nie zapomniałam o specjałach regionalnych, jak np. piróg biłgorajski czy proziaki znane i cenione na terenie południowo-wschodniej Polski.
   Przepisy różnią się proweniencją. Jedne wymyślałam sama, inne pochodzą od mojej mamy oraz mamy mojego męża, od mojej cioci i koleżanek. Niektóre zaś pomysły czerpałam z blogów o tematyce kulinarnej.
   Część potraw, które tu opisuję, mogą przyrządzić już nawet małe dzieciaki. Ponieważ sama często gotuję z dziećmi, wiem, że przygotowywanie posiłków razem z pociechami to ciekawy sposób na wspólne spędzenie czasu, poza tym to szansa na przekazanie im konkretnych informacji o zdrowym odżywianiu. Własnoręcznie przyrządzona potrawa to dla nich bez wątpienia krok ku samodzielności i wzmocnienie wiary we własne umiejętności. Jest to także świetna okazja do ćwiczeń grafomotorycznych. Wychowawczyni jednej z moich córek na zebraniu z rodzicami podjęła kwestię używania przez dzieci noży podczas robienia sałatki na lekcji. W odróżnieniu od niektórych rodziców, którzy byli przerażeni tym, że dzieci biorą do szkoły nóż, wychowawczyni była wstrząśnięta faktem, iż dzieci w drugiej klasie szkoły podstawowej nie potrafią się nim posługiwać.
   Podstawowe kryterium, jakie przyjęłam, pisząc tę książkę, było takie, by przepisy w niej zamieszczone umożliwiały przygotowanie posiłków zdrowych, smacznych i nieskomplikowanych, a więc w oparciu o możliwie małą liczbę składników.

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Julita Bator

  • Liczba stron: 

    208

  • Wymiary: 

    140x205

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    978-83-240-3220-4

  • Rok wydania: 

    2014

Napisz opinię
2014-09-30 12:03:12 - July

Świetna książka, będąca kontynuacją poradnika o takim samym tytule, tylko bez dopisku ‘Nowe przepisy’ ;) A nowych przepisów rzeczywiście mamy tu dostatek: możemy sami upiec bułki, usmażyć orkiszowe naleśniki czy zrobić sobie pyszny i zdrowy zielony koktajl. Autorka zwraca szczególną uwagę na to, by składniki naszych potraw były zdrowe i nieszkodliwe, przypomina, że najlepiej kupować jajka, warzywa i owoce prosto od rolnika, a także zachęca do tego, by jak najwięcej rzeczy przygotowywać samemu w domu (np. powidła). Jedyne, co nie podoba mi się w tej książce, to cytaty z internetowych opinii na temat poprzedniej książki – jeśli ktoś kupił „Zamień chemię na jedzenie”, to naprawdę nie potrzebuje dodatkowej rekomendacji w środku książki.

Zalety

Cena
Jakość wydania
Wartość merytoryczna
Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...