Wprowadzenie do książki
Nie musisz tego słuchać
Najważniejszym elementem tej książki są udzielane przez specjalistę praktyczne wskazówki, jak radzić sobie z bardzo poważnym problemem, jakim jest obraźliwy język w biznesie, administracji, wojsku i innych strukturach organizacyjnych. Nadużycia słowne w stosunkach pomiędzy szefami i pracownikami, a także wśród współpracowników, bardzo szybko skutkują zrywaniem relacji (i wydajności pracy opartej na takich relacjach), a w dłuższej perspektywie obniżeniem morale, pogorszeniem współpracy w grupie i spadkiem lojalności.
Oczywiste jest, jak dobitnie stwierdza Art Bell, że nie da się tego wszystkiego słuchać bez określonych konsekwencji. Czasem adresat obelg odburkuje, wywołując emocjonalne napięcie, które absorbuje uwagę i energię wielu pracowników na długie godziny lub dni. W niektórych firmach emocjonalne rany powstałe na skutek dramatycznych słownych napaści nie goją się przez całe lata. Kiedy indziej adresat kąśliwych uwag zamyka się w sobie i nie chce wykorzystywać w pracy wszystkich możliwości albo w ogóle nie chce pracować. Prawdopodobnie najgorszy wpływ na atmosferę w firmie mają krążące potajemnie pogłoski, dzielące pracowników na zwalczające się obozy w zależności od tego, czyją stronę w nieporozumieniach chcą trzymać. Zdarzało się ostatnio, że wielomilionowe projekty wchodziły na rynek zbyt późno albo całkowicie upadały tylko dlatego, że pracownicy nie mogli się ze sobą dogadać.
W ostatnich dziesięcioleciach większość badań dotyczących sposobów zarządzania skupiała się na odkryciu i zrozumieniu „tego czegoś” spoza sfery bodźców finansowych, co sprawia, że pracownicy chcą dawać z siebie wszystko. Art Bell zaproponował nowy kierunek poszukiwań, wyciągając na światło dzienne dobrze znany, ale rzadko omawiany czynnik negatywnie wpływający na działalność biznesową i motywację pracowników. Jego definicja przemocy słownej, wyjaśnięnie, dlaczego do niej dochodzi, oraz zaproponowane środki zaradcze ukazują możliwości wprowadzenia źle funkcjonujących struktur organizacyjnych na drogę produktywności. W końcu sukces większości firm zależy od relacji międzyludzkich: takich, które przebiegają bez zakłóceń i są nacechowane zaufaniem i szacunkiem. Kiedy - z powodu obraźliwych słów - relacje te się pogarszają, koła zębate mechanizmu firmy zaczynają zgrzytać. Kontakty z klientami, zobowiązania i cele działania przedsiębiorstw - wszystko to gwałtownie traci ciągłość.
Równie wartościowy jak rady dla czytelników jest zawarty tu program działania i wprowadzania odpowiednich procedur przez firmy. Tolerancja wobec przemocy słownej w obrębie struktur organizacyjnych jest problemem kulturowym, nie inaczej niż stosunek firmy i obowiązujące w niej zasady postępowania w przypadkach nadużyć seksualnych, dyskryminacji rasowej czy ze względu na wiek. Art Bell, przedstawiając programy szkoleń i przykładowe założenia polityki przedsiębiorstwa, pokazuje, jak firma może sprzeciwiać się przemocy słownej na wszystkich poziomach strukturalnych. Rezultatem podjęcia odpowiednich kroków jest rzecz jasna nie tylko wzrost moralności - wynikają z tego również wymierne korzyści dla pracowników i firmy. Pracownicy, którzy nie kulą się ze strachu przed szefem obrzucającym ich wyzwiskami, doświadczają mniej stresu, rzadziej biorą zwolnienia lekarskie, rzadziej angażują się w spory sądowe dotyczące szkodliwych warunków pracy, a ponadto wkładają na ogół więcej wysiłku w to, co robią, i wykazują się większą kreatywnością.
Przedsiębiorstwa, w których pracownicy nawzajem darzą się szacunkiem i pracują z poczuciem bezpieczeństwa, odnotowują większe zyski, korzystają z nowatorskich pomysłów i cieszą się lojalnością kadry. Niewielu jest na świecie takich ludzi, którym nigdy się nie zdarzyło puścić kwiecistej słownej wiązanki. Art Bell zwraca jednak uwagę, że firma nie jest dobrym miejscem do tego rodzaju wybuchów. Z punktu widzenia prawnego, strategicznego i relacji międzyludzkich koszty stosowania przemocy słownej są o wiele za wysokie w porównaniu z jakimkolwiek przejściowym wzrostem chęci do pracy, jaki dałoby się w ten sposób osiągnąć. Książka Nie musisz tego słuchać me tylko mówi nam, co powinno się dziać w przedsiębiorstwach, ale udziela praktycznych wskazówek, co można rzeczywiście wprowadzić w życie, i jest to jej główną wartością.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Arthur H. Bell
-
Tytuł oryginału:
You can't talk so me that way
-
Liczba stron:
186
-
Wymiary:
150x225
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
83-7301-802-6
-
Tłumacz:
Jolanta Kubiak
-
Rok wydania:
2006