Wprowadzenie do książki
Więcej niż Osho
Poniższe dzieło stanowi zbiór myśli Osho, jak również, w mniejszym stopniu, niektórych wschodnich mistrzów duchowych, którzy podzielali jego poglądy. Mowa tu o myślicielach takich, ak Krishnamurti, Sri Aurobindo i Ramakrishna, ludziach o wielkiej duchowości i otwartości umysłu. Wszyscy oni pozostawili znaczący ślad w naukach Zachodu, a wśród ich naśladowców znajdują się tacy mistrzowie, jak Gurdżijew, Maslow, Tart, Goleman itd.
Każdy z wymienionych hinduskich mędrców, w szczególności Osho, używał innych technik pracy z umysłem, przy czym zazwyczaj były to techniki medytacji. Niezależnie jednak od tego wszystkim przyświecał ten sam cel: obudzić naszą świadomość.
Rozmowy i argumenty, które przytacza Osho, mogą wydawać się banalne, jako że dotyczą miłowania bliźniego i samego siebie, mówią o świadomości naszego codziennego życia, o umiejętności przeżywania chwili, która trwa, nie-rozpamiętywaniu przeszłości czy niewyobrażaniu sobie przyszłości. Wszystko po to, by trwać tu i teraz, poznać samego siebie i stać się kimś. Są to sprawy powszechne, jednak niebagatelne. My, którzy odczuwamy niepewność naszego istnienia, słyszeliśmy już podobne rady, jednak z powodu braku konsekwencji nie potrafimy wcielić ich w życie.
Czytając książki Osho i innych przewodników duchowych, wysłuchując ich wykładów, odnosimy wrażenie, że wszystko, co przekazują, jest niesamowicie proste i zrozumiałe nawet dla najbardziej racjonalnych umysłów. Mowa bowiem o naukach, które były głoszone już przez ryszich. Są oni autorami upaniszad, w których w postaci hymnów przekazali swoją mądrość i które zainspirowały Osho. Należy zaznaczyć, iż mędrcy ci nie wymyślili treści hymnów sami, lecz została im ona objawiona na drodze wizji, które zdawały się pochodzić nie z tego świata lub też miały swój początek w świadomości Wszechświata. W miarę jak ryszi wysłuchiwali tych przekazów, odczuwali kontakt z tajemniczą siłą, która trzyma świat w ryzach. Wspomniana siła to „rita” — święty porządek, który utrzymuje w jedności cały Wszechświat i czyni możliwym życie; boski rozkaz przetłumaczony na język ludzki. Ryszi nauczyli się przebywać w ciągłym stanie gotowości na przyjęcie słów objawionych, które mimo iż dobiegały z zewnątrz, były odczuwane w formie głosu wewnętrznego.
Treść upaniszad, które zainspirowały Osho i innych przywódców duchowych z Indii, przybliża nas do jednej z bardziej odkrywczych, współcześnie uprawianych dziedzin naukowych; fizyki kwantowej i jej relacji z kosmologią. Z drugiej strony, Osho i inni wymienieni w tej książce mistycy są spadkobiercami nauki płynącej z upaniszad i potrafili się nią posługiwać we współczesnym świecie dzięki prostym, lecz skutecznym przekazom, nie zapominając przy tym o znaczeniu medytacji, do której sam Osho sumiennie się przykładał.
Nauki te dotarły także do starożytnego Egiptu, gdzie pośród świątyń i piramid były praktykowane przez kapłanów i osoby wtajemniczone. To właśnie mury tych świątyń i piramid stanowią dla nas świadectwo wiedzy, która przetrwała aż do czasów Osho, Aurobindo, Krishnamurtiego i Ramakrishny. Mądrości, o których mowa, przetrwały do naszych czasów dzięki tradycji i choć mogłyby się wydawać ulotne, stanowią podstawę współczesnej psychologii ewolucyjnej i transpersonalnej. Lecz jak mamy ową tradycję pojmować? Nazwijmy ją zbiorem uświęconych prawd, które ułatwiają uświadomienie sobie zasad o charakterze uniwersalnym. Mowa zatem o wewnętrznym poznaniu, o wyższej świadomości, która stanowi rację bytu. Tradycja polega także na przekazywaniu duchowego wpływu przez grupę osób wtajemniczonych. Przykładem mogą być mistrzowie duchowi wspomniani na łamach tej książki, zachowujący niezłomną postawę niezależnie od uwarunkowań historycznych. Nie ulega wątpliwości, iż Osho jest jednym z przekazujących tradycję.
Na kolejnych stronach Czytelnik będzie mógł zapoznać się z filozofią nie tylko Osho, ale również innych, wspomnianych wyżej hinduskich mistrzów, zaś w dodatku odnajdzie ich krótkie notki biograficzne. Choć sama biografia nie jest tak istotna jak głoszona nauka, to jednak niekiedy pokazuje ona zadziwiającą z nią zbieżność. Zobaczymy także, jak ważna jest relacja mistrza z uczniem, istotny fundament pierwotnej nauki Osho. W kolejnych rozdziałach książki przekonamy się, że przekaz każdego z tych mędrców jest jednakowy, lecz nie oznacza to, iż nie postaramy się w niego zagłębić, zaktualizować go i zilustrować przykładami. Opowiemy o wysiłku wkładanym w to, by stać się kimś, o niebezpieczeństwach naszego ego, o władzy i sukcesie, czyli elementach, które zmuszają społeczeństwo do życia w systemie zachęcającym do tego, byśmy działali jak maszyny. Podejmiemy także temat przemocy, którą odrzucili wszyscy hinduscy przywódcy duchowi i ich następcy. Przyjrzymy się bliżej różnicom, jakie istnieją pomiędzy światem Wschodu i Zachodu, i problemom, które z tego wynikają. Będziemy namawiać, by żyć chwilą obecną, tak jak robili to mędrcy hinduscy i do czego nadal nawołują ich następcy: Tolle, Tart, Wilber, etc. Omówimy także zagadnienie pochodzenia płci i pokażemy, jak widzi je Osho. Będzie to spojrzenie, które mieszkańcy Zachodu z powodu religijnych dylematów towarzyszących im od lat uznają być może za grzeszne.
Na łamach tej książki podejmiemy także temat medytacji, będącej sposobem r.a oderwanie się od systemu, który nas ogranicza, i stanowiącej drogę ku poszukiwaniu w sobie prawdziwej rzeczywistości. Spośród wielu jej rodzajów wybraliśmy medytację zen, którą poleca Osho, choć tak naprawdę od typu medytacji ważniejsze jest samo rozpoczęcie wewnętrznego poszukiwania spokoju i harmonii.
Zajmiemy się także tematem radości i pojęciem oświecenia, by na końcu zbliżyć się do poglądów Osho i innych przywódców duchowych na tematy religijne. Porozmawiamy zatem o religiach, które rządzą na świecie, starając się rozróżnić pojęcie religii i filozofii spirytualistycznej.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Jorge Blaschke
-
Tytuł oryginału:
Mas alla de Osho
-
Liczba stron:
184
-
Wymiary:
148x210
-
Oprawa:
Twarda
-
ISBN:
978-83-246-2869-8
-
Tłumacz:
Monika Bielawska
-
Rok wydania:
2011