Modelowanie przyszłości
Dziecko w szkole kreatywnego myślenia
Ta książka nie jest dla Ciebie, jeżeli...
1. Uważasz, że inteligencja rozwiązuje wszystkie problemy. Jeśli wychodzisz z założenia, że inteligentny człowiek automatycznie posiada doskonale rozwiniętą umiejętność myślenia, a osoba mniej inteligentna z myśleniem radzi sobie gorzej, nie powinieneś sięgać po tę książkę.
Z moich doświadczeń wynika, że bardzo inteligentni ludzie nie zawsze dobrze radzą sobie z myśleniem. Wielu z nich wpada w „pułapkę inteligencji” i w rezultacie boryka się z pewnymi trudnościami w myśleniu.
Inteligencja jest źródłem potencjału, myślenie jest natomiast umiejętnością, która pozwala nam ten potencjał wykorzystywać. Kwestię tę omówię bardziej szczegółowo na najbliższych stronach.
2. Uważasz, że myślenia uczy się w szkole. Jeśli wychodzisz z założenia, że szkoła jest odpowiednim miejscem na naukę myślenia oraz że instytucja ta dobrze sobie radzi z tym zadaniem, nie powinieneś sięgać po tę książkę.
Z moich doświadczeń wynika, że w większości szkół w ogóle nie uczy się myślenia. W niektórych placówkach kształci się pewne ograniczone umiejętności w zakresie porządkowania i analizowania informacji. Muszę jednak przyznać, że ostatnio w szkołach można zaobserwować wzrost zainteresowania uczeniem myślenia — w niektórych placówkach uczy się nawet „krytycznego myślenia”. Z pewnością nie jest to wysiłek daremny, jeśli jednak nie uczy się innych rodzajów myślenia, wysiłek ten jest niewystarczający, a czasem wręcz niebezpieczny.
Opracowany przeze mnie program myślenia CoRT jest dziś wykorzystywany przez miliony uczniów z najróżniejszych krajów świata. Prawdopodobieństwo, że Twoje dzieci uczestniczą w zajęciach realizowanych zgodnie z założeniami tego programu, jest jednak niewielkie.
3. Uważasz, że myślenia nie można po prostu nauczyć. Jeśli wychodzisz z założenia, że umiejętność myślenia można rozwijać tylko na kilka określonych sposobów lub nabywać ją w praktyce życia codziennego, nie powinieneś sięgać po tę książkę.
Większość pracowników oświaty — podobnie zresztą jak wiele innych osób — hołduje utartemu przekonaniu, że myślenia nie da się ot tak nauczyć. Pogląd ten zaczyna być jednak powoli kwestionowany, ponieważ doświadczenie oraz wyniki prowadzonych badań dowodzą, że umiejętności w zakresie myślenia można jednak efektywnie kształtować.
Sam fakt, że na myśleniu o różnych sprawach spędzamy mnóstwo czasu, nie oznacza jeszcze, iż rozwijamy w ten sposób własne umiejętności myślenia. Dziennikarz piszący na klawiaturze dwoma palcami może trwać przy swoim nawyku mimo upływu lat. To nie brak okazji do ćwiczeń będzie w jego przypadku problemem. Praca nad każdym kolejnym artykułem napisanym dwoma palcami będzie dla niego jedynie okazją do doskonalenia umiejętności pisania na klawiaturze za pomocą dwóch palców. Gdyby natomiast w młodym wieku został przeszkolony w zakresie pisania bezwzrokowego, zdobyłby umiejętność, z której korzystałby następnie przez całe swoje życie. Dokładnie tak samo jest z myśleniem — trening to nie wszystko.
Wprowadzenie. Dlaczego trzeba zacząć inaczej myśleć o myśleniu?
Informacje są bardzo ważne. Informacje można łatwo wpoić. Informacje można łatwo sprawdzić. Nic dziwnego zatem, że proces edukacji w tak dużym stopniu koncentruje się na informacjach.
Myślenie nie jest substytutem dla informacji, informacje natomiast mogą zastępować myślenie.
Większość koncepcji teologicznych opiera się na założeniu, że Bóg dysponuje wiedzą pełną i doskonałą. Kiedy posiada się wiedzę pełną i doskonałą, myślenie nie jest potrzebne.
Jesteśmy w stanie posiąść pełną wiedzę w niektórych obszarach. Popadamy wówczas w rutynę i nie musimy podejmować wysiłku myślenia. Należy spodziewać, że w przyszłości obsługą tych obszarów zajmować się będą komputery.
Jeżeli jednak nie posiadamy pełnej wiedzy, do najlepszego wykorzystania znanych nam informacji niezbędne jest myślenie. Komputery i technologie informacyjne dostarczają nam coraz to nowych informacji. Informacje t t będą nas jednak przerastać i wywoływać zamęt w naszych głowach, jeżeli zabraknie nam umiejętności odpowiedniego myślenia.
Kiedy rzecz dotyczy przyszłości, myślenie jest nam niezbędne. Nigdy bowiem będziemy dysponować wiedzą doskonałą na temat przyszłych zdarzeń.
Bez myślenia nie może być mowy o kreatywności, projektowaniu, przedsiębiorczości czy robieniu czegokolwiek innowacyjnego.
Myślenie jest warunkiem koniecznym optymalnego wykorzystania informacji, które przecież dostępne są w równym stopniu dla naszych konkurentów.
Podsumowując, informacja to nie wszystko. Potrzebujemy również myślenia. Tu niestety stajemy w obliczu poważnego problemu. Każda wiedza jest cenna. Każda nowa informacja jest źródłem nowej wartości, ponieważ przyczynia się do poszerzenia zakresu wiedzy już przez nas posiadanej. Jak zatem zdobyć się na odwagę, by ograniczyć ilość czasu poświęcanego na przyswajanie informacji i znaleźć czas na rozwijanie umiejętności myślenia niezbędnych do optymalnego wykorzystywania informacji? Z całą pewnością potrzebny jest tu pewien kompromis.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Edward de Bono
-
Tytuł oryginału:
Teach Your Child How to Think
-
Liczba stron:
352
-
Wymiary:
148x210
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-246-3201-5
-
Tłumacz:
Magda Witkowska
-
Rok wydania:
2010