Wprowadzenie do książki
Ściezki Jogi
Wielość ścieżek jogi zamyka w sobie całość spraw ludzkiego życia. Każda z nich prowadzi do tego samego celu, którym jest zjednoczenie świadomości indywidualnej ze świadomością kosmiczną, ale w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości rozmaitych typów psychicznych i różnych faz ich rozwoju.
- Karma joga - prowadzi do zjednoczenia przez bezinteresowne służenie, jest jogą sprawiedliwego czynu.
- Radża joga - czyli joga świadomości, do zjednoczenia prowadzi przez medytację.
- Dżniana joga - prowadzi do zjednoczenia przez poznanie i wiedzę.
- Mantra joga - związana ze słowem i dźwiękiem.
- Hatha joga - jest jogą fizycznego opanowania organizmu.
- Bhakti joga - uzyskuje spełnienie przez miłość lub żarliwość religijną.
- Lingam-Joni joga - to joga „we dwoje", ścieżka miłości zmysłowej.
- Łaja joga - technika dochodzenia do wyższych stanów świadomości przez obudzenie czakrów.
Wybór odpowiedniej dla siebie ścieżki zależy od indywidualnych skłonności i zainteresowań, jest decyzją zgodną z tym, do czego nas pociąga wewnętrzne przekonanie. To wewnętrzne przekonanie, nakłaniające do dokonania wyboru, jest głosem głębszej, najczęściej nie uświadomionej, wiedzy o sobie samym. Tak jak dla roślin i zwierząt istnieją pewne archetypowe wzory struktur i kształtów, tak dla istot ludzkich istnieją pierwowzory w duchu, dla każdego człowieka inny, jemu tylko właściwy, niepowtarzalny. Każdy z nas dąży, choć często nieświadomie, do wydobycia i urzeczywistnienia tej wewnętrznej prawdy o sobie. Impuls, skłaniający każdego do wyboru odpowiedniej dla siebie ścieżki czy ścieżek jogi, podobnie jak upodobanie do pewnych rodzajów pracy, jest wyrazem tej właśnie wiedzy o sobie samym. Możność wykonywania wybranej pracy i kroczenia wybraną ścieżką, odpowiadającą naszej istotnej naturze, umożliwia wyzwolenie ukrytej w nas mocy i dążenie do jej spełnienia.
Do nauki jogi należy również cały system technik duchowych, dzięki którym można doświadczać podstawowej wiedzy wewnętrznej i przyspieszać proces własnego rozwoju. Jednak sama wiedza intelektualna w tym zakresie odgrywa podobną rolę jak plan domu dla kogoś, kto chce w nim zamieszkać. Plan może być wprawdzie dokładny, ale nigdy nie zastąpi rzeczywistego przebywania w domu i przeżyć związanych z tą obecnością. Wartość planu polega jedynie na tym, że łatwiej można znaleźć swoją drogę wiodącą do domu, natomiast cała rzeczywista wiedza opiera się na własnym doświadczeniu świadomości. Dlatego nauczyciel jogi, guru, nie przekazuje uczniowi żadnej wiedzy, ale tylko wskazuje środki, za pomocą których może ona być samodzielnie zdobyta przez ucznia. Guru uczy tylko techniki potrzebnej do osiągnięcia bezpośredniego poznania. Nie ma tu miejsca na wiarę czy ślepą akceptację doktryny - ktoś albo doświadczył i wie, albo nie doświadczył i nie wie.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Maria Grodecka
-
Liczba stron:
136
-
Wymiary:
145x210
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
83-86757-80-9
-
Rok wydania:
1997