Psychologia jogi Wprowadzenie do Jogasutr Patańdźalego
Wczytuję dane...
KOD: 978-83-246-7863-1
Autor: Maciej Wielobób
Dostępność: 24 godzin
Koszt wysyłki od: 6.90 PLN
Wydawca: Sensus
'

Wprowadzenie do książki

Psychologia jogi. Wprowadzenie do Jogasutr Patańdźalego

   Swego czasu na moim blogu zamieściłem wpis pod tytułem Punk''s not dead, ale joga klasyczna niestety jest martwa... Jak łatwo się domyślić, post ten wywołał dosyć intensywną dyskusję, choć oczywiście w pewnym sensie był moją prowokacją.
   Prowokacja czy nie prowokacja, jednak z pewnego punktu widzenia joga klasyczna Patańdźalego rzeczywiście jest martwa: nie istnieje bezpośredni, nieprzerwany przekaz od tamtych czasów, a jak wiemy, linia przekazu [parampara) jest jednym z najbardziej istotnych pojęć w jodze. Około VIII w. n.e. jogę klasyczną zaczęła powoli wypierać szkoła adwaita wedanty Śankary, a proces ten najprawdopodobniej zwieńczyły czas tan-try (hatha joga — tradycja Nathów, od około X w.) i pojawienie się sufich w Indiach (XIII w.).
   Zawsze są jednak dwie strony medalu i nie inaczej jest w tym przypadku. Można bowiem spojrzeć na tradycję Patańdźalego jako wciąż żywą: mimo braku ciągłości linii przekazu jego nauczanie wciąż jest przecież swego rodzaju instancją odwoławczą w wielu ścieżkach. Rzeczywiście, nie wyobrażam sobie studiowania myśli indyjskiej bez dosyć gruntownego zapoznania się z nauką o umyśle w jodze klasycznej, także dlatego, że żadna inna ścieżka ani żaden inny nauczyciel nie ujęli tego w sposób bardziej systematyczny. Dlatego właśnie napisałem książkę Psychologia jogi.
   Moim założeniem było przedstawienie najważniejszych wątków joga-sutr w taki sposób, by były zrozumiałe i użyteczne dla człowieka współczesnego. Nie odnoszę się więc bezpośrednio do rozumienia jogi z czasów Patańdźalego, tylko staram się odnieść nauczanie Jogasutr do tego, jak joga jest praktykowana obecnie. Z kolei tytułowa psychologia jogi nie odnosi się do współczesnego rozumienia tego terminu, ale do rozumienia psychologii jako działu filozofii indyjskiej, będącego stosowaną nauką o umyśle.
   Dlatego na łamach tej książki przeczytacie o koncepcji umysłu w jodze, o czynnikach upośledzających funkcjonowanie psychiki i o praktyce, która prowadzi do usunięcia owych czynników i uczynienia umysłu narzędziem do wyzwolenia się z cierpienia. Zasadnicza treść książki jest zawarta w trzynastu rozdziałach podejmujących kluczowe zagadnienia jogi klasycznej. Aby ukazać te treści w ich szerszym kontekście, dołączyłem na końcu sekcję z dodatkowymi materiałami.
   Nie traktujcie książki Psychologia jogi jako wykładni „jedynie słusznego” rozumienia tekstu Patańdźalego. Nauczanie w tradycji medytacyjnej nie polega na tym, że uczeń czy czytelnik przejmują poglądy nauczyciela lub autora. Polega natomiast na wzbudzeniu określonej reakcji. Dlatego czytając napisane przeze mnie słowa, obserwujcie, w jaki sposób one w Was rezo-nują, czy zgadzacie się z nimi, czy może odwrotnie — budzą Wasze zdziwienie albo nawet gniew...    Obserwujcie przestrzeń, która jest pomiędzy Waszym punktem widzenia a treścią tej książki, pamiętając o tym, że jest jeszcze wiele innych sposobów interpretacji najważniejszego tekstu jogi klasycznej. Doświadczenie się zmienia — to, z czym nie zgadzacie się dziś, może okazać się Wam bardzo bliskie jutro, tak samo jak i ja mogę za pół roku czy za rok nie zgodzić się z którąś z tez, jakie postawiłem na kartach tej książki. Drogą jogi jednak nie jest analizowanie intelektualne tekstu, lecz praktyka, szczególnie praktyka medytacyjna.
   Podczas pisania tej książki starałem się stosować do słynnej maksymy Alberta Einsteina: Wszystko trzeba robić tak prosto, jak to jest możliwe, ale nie prościej. Mimo to dla części osób materiał ten może okazać się trudny. Nie mogłem pozwolić sobie na jeszcze większe uproszczenie tekstu, gdyż nie uniknąłbym wtedy strywializowania wielu zagadnień. Gdy pojawią się trudności ze zrozumieniem któregoś fragmentu, polecam wrócić do niego kilkakrotnie. Jeśli mimo to pewne kwestie będą wymagały dodatkowych objaśnień, nie wahajcie się ze mną skontaktować (na czwartej stronie okładki znajdziecie adres mojej strony WWW}.
   Psychologia jogi nie powstałaby bez pomocy wielu osób, którym chciałbym złożyć w tym miejscu gorące podziękowania. Przede wszystkim dziękuję mojej żonie Agnieszce za wsparcie w tym projekcie (jak również w wielu innych).    Wsparcie, które wyrażało się nie tylko w zachęcie, ale i w pierwszych korektach roboczej wersji tekstu, w przygotowaniu nielicznych w tej publikacji ilustracji, w konstruktywnej krytyce i na wiele innych sposobów. To naprawdę wielkie szczęście dzielić swoje życie i podążać tą samą ścieżką z taką osobą jak Agnieszka.
    Podziękowania i wyrazy szacunku chciałbym również wyrazić mojemu najważniejszemu nauczycielowi — doktorowi H.J. Witteveenowi za •bele lat wyrozumiałego, harmonijnego i konsekwentnego przewodnictwa. Dziękuję też aczarji    Śrivatsie Ramaswamiemu, którego darzę olbrzymim szacunkiem, za napisanie słowa wstępnego do tej książki.
   Zanim tekst trafił do wydawnictwa, dokładnie przejrzały go świetne ''edaktorki — Kasia Mitschke i Olga Szkonter. Dziękuję im bardzo za wiele Konstruktywnych uwag. Nie sposób nie wspomnieć tu również o Agacie Mrowińskiej, która dbając o moją poprawność językową w wielu moich artykułach oraz motywując mnie niezmordowanie do pisania (szczególnie powtarzanym przez nią pytaniem: „Kiedy następna książka?”), również znacząco przyczyniła się do ukończenia mojej pracy* nad książką, którą trzymacie w rękach.
   Ostateczny kształt publikacja zawdzięcza doskonałej pracy zespołu Grupy Wydawniczej Helion, za co jestem wdzięczny wszystkim zaangażowanym osobom. Szczególne podziękowania kieruję do Justyny Sudak-Hartung, która zapoczątkowała moje kontakty z wydawnictwem, oraz do Eweliny Burskiej, która kierowała pracami nad książką.
   Dziękuję też wielu osobom, niezaangażowanym bezpośrednio w ten projekt, za udzielane mi osobiście lub wirtualnie (choćby na Facebooku) życzliwe wsparcie. To niezwykle budujące doświadczać bezinteresownej życzliwości po raz kolejny. Jest mi niezmiernie miło z tego powodu, że .•bele osób czekało na tę książkę i motywowało mnie do pracy nad nią.

Z serdecznymi pozdrowieniami

Maciej Wielobób

'

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Maciej Wielobób

  • Liczba stron: 

    112

  • Wymiary: 

    140x208

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    978-83-246-7863-1

  • Rok wydania: 

    2013

Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...