Wprowadzenie do książki
Jantra Joga Tybetańska Joga Ruchu
Medytacja albo kontemplacja oznacza poznanie natury umysłu, poza dualizmem. Ten stan symbolizuje kanał centralny, podczas gdy kanały lewy i prawy reprezentują dualizm i karmiczne oddychanie. Zawsze żyjemy w czasie, uwarunkowani dualistyczną wizją, osądzaniem, myślami i koncepcjami. Ponieważ kanał centralny symbolizuje naturę umysłu, ostatecznym celem jantra-jogi jest uwięzienie karmicznej prany wewnątrz kanału centralnego. Co to znaczy? Oddychanie w sposób rozproszony, poprzez kanały solarny i lunarny, to sposób, w jaki transmigrujemy. Poprzez rozproszenie powstaje wszelkie działanie i wytwarza się karma. Dlatego właśnie normalne oddychanie nazywa się karmicznym.
Kiedy rodzi się żywa istota, ma już ona swój własny charakter wytworzony przez specyficzną karmę związaną z praną i z oddechem. Jeśli chcemy stać się mistrzami samych siebie i naszych umysłów bez dalszego rozpraszania się, przede wszystkim powinniśmy umieć kontrolować swój karmiczny oddech. Główna metoda, jaka temu służy, nazywa się „chwytaniem karmicznej prany do kanału centralnego” poprzez praktykę kumbha-ki, która polega na wdychaniu powietrza poprzez obydwa kanały i zmuszenie energii prany do wejścia w kanał centralny. W ten sposób powietrze płynące w dwóch karmicznych kanałach zostaje wyczerpane i zintegrowane wewnątrz kanału centralnego.
Pięć rodzajów praktyk prany wyjaśnionych w tej książce służy do urzeczywistnienia i stabilizacji wiedzy odnośnie natury umysłu poprzez sprowadzenie karmicznego oddechu do kanału centralnego. Praktykujący, który ciągle przebywa w stanie kontemplacji, nie ma już więcej problemów z niezrównoważoną energią. Wiele osób nie wie, dlaczego taka koordynacja jest konieczna, wydaje im się bowiem, że oddychanie jest czymś naturalnym. Mówią oni: „Dlaczego mamy koordynować oddech, kiedy oddychamy naturalnie od dzieciństwa?”. W rzeczywistości jednak nie ma oddychania, które można by nazwać naturalnym. Nasze zwykłe oddychanie związane z energią prany jest porównywane do ślepego konia, podczas gdy o umyśle mówi się, że jest jak kulawy jeździec. Tak jak ślepy koń nie może poruszać się niezależnie, lecz potrzebuje kogoś do prowadzenia, tak i w tym przypadku istnieje potrzeba, aby energia była kierowana umysłem. Nie ma czegoś takiego jak oddychanie, które jest niezależne i niezwiązane z umysłem i emocjami.
Podsumowując, kontrola prany jest bardzo ważna, dzięki niej możemy bowiem uzyskać dostęp do natury umysłu, naszej rzeczywistej potencjalności. Jeśli uda nam się dojść do tej potencjalności i ją opanować, jesteśmy na ścieżce i urzeczywistnienie jest możliwe. Jeśli natomiast nie znamy tego stanu, pozostajemy niewolnikami naszego umysłu i nie możemy być w naszej rzeczywistej naturze. Właśnie dlatego takie znaczenie ma koordynacja ciała i energii i to z tego powodu Wairoczana przekazał nauki jantra-jogi w powiązaniu z charakterystyczną zasadą dzogczen.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Czogjal Namkhai
-
Tytuł oryginału:
Yantra yoga
-
Liczba stron:
414
-
Wymiary:
145x205
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-61740-32-2
-
Tłumacz:
Marek Pawlicki
-
Rok wydania:
2012