Wprowadzenie do książki
Buddyjska recepta na miłość
Buddyzm wyzwala w wielu ludziach siłę przyciągania. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest prawdopodobnie fakt, że zdaje się on wypełniać z bólem wyczuwalną przepaść pomiędzy teorią a praktyką. Obok nauki, czyli teorii, używa się w buddyzmie konkretnych wskazówek w ćwiczeniach, co jest w tym zakresie stroną praktyczną, którą należy wykonywać możliwie codziennie, przynajmniej początkowo zawsze w tym samym czasie. Droga wskazana przez buddyzm zawiera zawsze następujące trzy kroki:
- Rozpoznanie i zrozumienie.
- Pogłębienie i przyjęcie tego, co się dzieje.
- Realizację i wcielenie w życie.
W książce Buddyjska recepta na miłość poznamy tę część buddyzmu, która jest bardzo pomocna, i może stać się praktyczną metodą leczenia wszelkich cierpień fizycznych i duchowych w naszym życiu. Takie są też korzenie buddyzmu, który był początkowo mało związany z religią, a zdecydowanie bardziej pomagał w złagodzeniu bólu i cierpienia. Dowiemy się nie tylko tego, jak można rozwiązywać problemy miłosne lub inne osobiste, lecz uzyskamy także wiedzę na temat tego, jak samodzielnie odnaleźć i ustabilizować w sobie miłość, radość, szczęście, współczucie. W centrum znajdują się buddyjskie koncepty główne, które w tej publikacji zostaną tak przedstawione, żeby mogły służyć nam jako pomoc w naszych związkach miłosnych oraz innych międzyludzkich. Realizacja tych konceptów zostanie tak wyjaśniona, żebyśmy ujrzeli, jak łatwo można zastosować nauki i ćwiczenia buddyjskie we wszelkich możliwych dziedzinach w naszym życiu. Nauki buddyjskie oraz wynikające z nich praktyczne metody ich zastosowania przekazują nam, szczególnie na polu związków miłosnych i partnerskich", ważne podstawy dla lepszego zrozumienia możliwych przyczyn problemów oraz ostatecznie pokazują konkretną możliwość ich rozwiązania.
Oczywiście jasne jest dla wszystkich, że żadna książka, także i ta, nie jest w stanie omówić i wyjaśnić całej złożoności struktury tej tematyki. Książka Buddyjska recepta na miłość ma jednak za zadanie pokazanie i zaoferowanie różnego typu sugestii oraz możliwości pomocy pochodzących z nauk buddyjskich. Różne tematy w niej zawarte mają pokazać na bazie podstaw buddyjskiego zrozumienia świata, jak połączyć doświadczenia pochodzące z zachodniego świata z buddyjską psychoterapią.
W poszczególnych rozdziałach zostaną opisane i wyjaśnione najważniejsze tematy i zagadnienia dotyczące naszego dnia codziennego. Nie wymaga się przy tym od czytelnika wcześniejszej wiedzy o buddyzmie; zagadnienia buddyjskie będą w trakcie czytania opisane w taki sposób, aby wszystko było jasne i zrozumiałe. W tym celu będą one także zaopatrzone każdorazowo w spektrum przykładów poszczególnych ludzi. Przykłady te pochodzą z rzeczywiście przeprowadzanej psychoterapii buddyjskiej (zapoznaj się z publikacjami przedstawionymi w spisie
literatury i w notatce o autorze). Z uwagi na to, że w psychoterapii buddyjskiej istnieje tylko człowiek, a nie poszczególne przypadki, także wymienionych przykładów nie określamy jako przykładowe przypadki.
Na zakończenie jeszcze jedna wskazówka dla czytelnika: w trakcie czytania zwracaj uwagę nie tylko na to, jak reaguje twój rozum. Nasz rozum jest wprawdzie rzeczywiście pomocny, kiedy trzeba nauczyć się czegoś nowego, ale często wadzi nam jednak, ponieważ z przyzwyczajenia skłania nas ku temu, abyśmy wątpili, rozmyślali i dzielili włos na czworo, narzekali i użalali się, prowadzi nas ku notorycznemu „Tak, ale...”.
Oczywiście potrzebujemy naszego rozumu, musimy go jednak sobie wychować, aby móc z niego prawidłowo korzystać. Często popełniamy w takich staraniach podstawowy błąd, przez co zamiast wychowywać nasz rozum, po prostu go karmimy. Pojawia się coraz więcej informacji, coraz więcej wszelkich danych, ciągle coś nowego. Jesteśmy wciąż w drodze w poszukiwaniu dobrych rozwiązań lub tylko po prostu gonimy za ciekawymi historyjkami. Nasz rozum uwielbia tę ciągłą gonitwę w niepewności. Nigdy nie ma tego dość, jest nienasycony, wszędzie rozpoznaje i nazywa w nas luki, wymaga od nas stałego dostępu do nowych danych i akcji.
Wychowanie sobie naszego rozumu, związane z tym uwolnienie zachowań, oporów, zaślepienia czy ograniczenia, a także oczyszczenie naszego ducha aż do możliwości jego uwolnienia i oświecenia, mogą być rozumiane jako esencja wspólnej drogi buddyjskiej i buddyjskiej psychoterapii.
Człowiek zawsze dąży do uwolnienia i szuka ku temu praktycznej drogi, którą mógłby wykorzystać w swojej codzienności. Trzeba jednak wiedzieć, że ta droga nie może w żadnym wypadku być tworem powstałym samolubnie: troszczymy się o siebie, oczywiście, ale jednocześnie troszczymy się o każdą inną istotę żywą, która cokolwiek odczuwa. Oznacza to, że razem z nią kroczymy wspólną drogą - a z uwagi na to, że taka wspólnota ma potencjał o dużej ilości „światła”, jakoś często zdarza się nam, niestety, przeżycie doświadczenia, które wywołuje dużo „cienia”.
W naszej indywidualnej drodze oraz w naszej wspólnej drodze możemy korzystać z wszelkiej pomocy, którą nadarza się nam spotkać. Niniejsza książka chce dać temu właśnie mały zalążek.
Matthias Ennenbach Weilheim 2011
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Matthias Ennenbach
-
Tytuł oryginału:
Befreit - Verbunden. Der buddhistische Weg zu einer glücklichen Liebesbeziehung
-
Liczba stron:
272
-
Wymiary:
145x205
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-7377-604-3
-
Tłumacz:
Katarzyna Jurczak
-
Rok wydania:
2013