Wprowadzenie do książki
Tarot. Doktryna ezoteryczna a fenomen wróżebnej magii Tarota
EGZEMPLARZ EKSPOZYCYJNY
Uszkodzenia obejmują:
- zabrudzenia
- otarcia i zmatowienia okładki
- zagięcia i zbicia rogów
- wgniecenia brzegów okładki
Uszkodzenia nie wpływają na czytelność tekstu.
W poniższej pracy autor zajął się fenomenem wróżb, które dokonywane są za pomocą kart Tarota. Bogata mitologia, ezoteryczne nurty, szkoły i idee, które nań oddziaływały, uzasadniają założenie, że Tarot osiągnął najwyższy wymiar wróżbiarskiej sztuki na obszarze zachodniej kultury i cywilizacji - podobnie jak dla ludzi Wschodu wielkie znaczenie ma starożytna „Księga Przemian", silnie związana z umysłowością Chińczyków. Ogromna popularność Tarota i równie duże zainteresowanie praktyką dywinacyjną sprawiają, że jest on głównym narzędziem dla współczesnych wróżbitów.
Autor pragnie w tej pracy ukazać, że Tarot zasłużył sobie na większą przychylność historyków idei religijnych i badaczy myśli ezoterycznej. Tarota zaś nie można oddzielić od tego, do czego jest powszechnie używany - do dywinacji i prognozowania przyszłości. Praca ta nie ma na celu udowodnienia przydatności wróżenia Ta-rotem i nie jest apologetyką tarotowej doktryny. Autor chce jedynie pokazać, że wróżenie - w tym wypadku przy pomocy Tarota - jest czymś więcej niż tylko czystą rozrywką, złudnym antidotum na życiowe lęki. A także gdy odrzucimy popularny sztafaż „szklanej kuli i czarnego kota", mamy szansę dostrzec w Tarocie interesujący rezultat ludzkiej aktywności w poszukiwaniu odpowiedzi na fundamentalne dla religii pytania związane z sensem życia, celowością i przyczynowością, przeznaczeniem i wolnością, podstawowymi prawami rządzącymi - zgodnie z hermetyczną filozofią - zachodzącymi w świecie procesami i zjawiskami.
Odkąd tylko istnieje religia - od niemal swoich początków - towarzyszyły jej ezoteryczne nurty. Zawsze bowiem istnieją osobowości, którym nie będą wystarczać tradycyjne formy doświadczenia religijnego bądź duchowego i to właśnie ten typ umysłowości stworzył astrologię, gnozę, hermetyzm, okultyzm i parapsychologię. Nie musi to oznaczać porzucania przez „wtajemniczonych" dotychczasowego modelu życia religijnego, choć okazjonalne spotkanie z tarotową wróżbą - niekoniecznie aprobowane społecznie i religijnie - może stać się ważnym przeżyciem dla kogoś, kto szuka jakiejś formy pomocy, ale nie ma odwagi i ochoty zgłaszać się do osób profesjonalnie zajmujących się duchowym bądź psychicznym wsparciem: psychologów, psychoanalityków i duchownych. Ważnym czynnikiem jest tu również ciekawość, nuda spowodowana dotychczasowym stylem życia, chęć przeżycia czegoś niezwykłego i wyjątkowego. Jakiekolwiek jednak byłyby powody, dla których ludzie szukają kontaktu z Tarotem, zjawisko to jest godne uwagi, komentarza, refleksji, analizy i opisu.
Autora interesuje odpowiedź na pytanie: na czym polega fenomen Tarota, zwłaszcza w szczególnym kontekście jego dywinacyjnego zastosowania. Czy istnieją jakieś mechanizmy uzasadniające sens stawiania wróżb? Na czym polega uzyskiwany przekaz, jaki jest to język, jakiego rodzaju komunikacja przebiega między klientem a wróżbitą.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Piotr Gibaszewski
-
Liczba stron:
232
-
Wymiary:
145x205
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-7377-275-5
-
Rok wydania:
2008