Wprowadzenie do książki
Jogasutry Patańdźalego
Techniki medytacji i metafizyczne aspekty jogi
Jogasutry (sanskr. Yogasutra) Patańdźalego (sanskr. Patańjali) to jedno z najbardziej pouczających dzieł filozoficznych, jakie kiedykolwiek powstały. Chociaż ten zbiór 196 spostrzeżeń na temat świadomości i wyzwolenia została spisany niemal dwa tysiące lat temu, wnikliwe spojrzenie na omawiane zagadnienia nie straciło swej aktualności. Pomimo swojej zwięzłości Jogasutry docierają do sedna ludzkich dylematów. Patańdźali z niezwykłą celnością analizuje nasz proces postrzegania świata i przyczyny ludzkich cierpień. Autor prezentuje również zestaw działań, które pozwolą każdemu z nas zrealizować podstawowe cele istnienia świadomości — dostrzec prawdziwą naturę rzeczy i uwolnić się od cierpienia. Wplatając elementy starożytnej jogicznej wiedzy w szczegółową mapę ludzkich możliwości, Jogasutry stanowią świadectwo samowiedzy, będącej niezmiennie cechą charakterystyczną jogi.
Nawet kiedy spoglądamy na ten traktat z perspektywy dwóch tysięcy lat, możemy mieć pewność, iż wewnętrzne poszukiwania Patańdźalego miały swoje źródło w chęci odnalezienia szczęścia, a także poznania tajemnic życia, świadomości i śmierci. Takie pragnienia są czymś uniwersalnym wśród ludzi rozmaitych kultur i wieków, nic więc dziwnego, iż również dzisiaj wywołują silny oddźwięk. W dzisiejszych czasach joga cieszy się na Wschodzie oraz Zachodzie niespotykaną i wciąż rosnącą popularnością. Podobnie jak myśl techniczna świata Zachodu pokonała granice i znalazła nowy dom w Indiach, tak samo tamtejsze myśli filozoficzne rozprzestrzeniały się w południowo-wschodniej Azji, Chinach i Japonii, wzbogacając kultury każdego z tych regionów i stopniowo obejmując swym zasięgiem cały świat. Główne założenia (szczególnie te dotyczące świadomości] indyjskiej myśli filozoficznej mają w dzisiejszych czasach silny wpływ na azjatycki i zachodni świat sztuki, filozofii i duchowości, dostarczając koniecznej przeciwwagi dla dominujących tam poglądów. To zjawisko wzajemnego oddziaływania doskonale oddaje uniwersalność niektórych poglądów, przysłanianą przez łatki w rodzaju „to jest indyjskie” czy „...typowe dla kultury Zachodu”.
Z drugiej jednak strony, dawni mistrzowie jogi, tacy jak Patańdźali, skupiali się na medytacyjnym spokoju — dlatego też mogliby nie rozpoznać jogi w tym, co praktykuje się dziś na całym świecie pod tą nazwą. Gdyby autor traktatu urodził się jakieś siedemset lat później (czyli nie w trzecim, a w dziesiątym wieku naszej ery), jego system zawierałby być może elementy obecne w dominującej teraz odmianie jogi, hatha-jodze, stworzonej częściowo w celu opanowania ciała i umysłu, a także skoncentrowania ich na medytacji. W czasach Patańdźalego postawa przyjmowana w trakcie praktykowania jogi (asana, sanskr. asana) oznaczała po prostu spokojne i pozbawione wysiłku siedzenie, nie był to jednak element żadnego szczególnego systemu ćwiczeń. Dla odróżnienia od rozwiniętej później hatha-jogi ta starsza gałąź określana jest jako radźa-joga (sanskr. raja-yoga, „joga królewska" lub „joga klasyczna”). Joga Patańdźalego to proces osiągania skupienia i koncentracji na własnym wnętrzu, przynoszących każdemu elementowi naszej osobowości całkowity spokój, zarówno fizyczny, jak i duchowy. Przy takim podejściu asana to tylko cielesny aspekt wspomnianych powyżej działań.
Kiedy Patańdźali używa słowa joga, ma na myśli „ujarzmianie”. Rdzeń tego słowa,yuj, oznacza między innymi „objęcie kontrolą, nałożenie jarzma”. Praktyka jogi ma na celu opanowanie tendencji świadomości do zmierzania w kierunku otaczającego nas świata, identyfikowania się z nim i szukania w nim źródła szczęścia. Cierpliwe „ujarzmianie” uczy świadomość, w jaki sposób zwrócić się do własnego wnętrza i zrozumieć prawdziwą naturę percepcji.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Patanjali
-
Tytuł oryginału:
Take a Nap! Change Your Life
-
Liczba stron:
144
-
Wymiary:
158x235
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-246-5079-8
-
Tłumacz:
Krzysztof Krzyżanowski
-
Rok wydania:
2013