Wprowadzenie do książki
100 porad jak wychować szczęśliwą i pewną siebie dziewczynkę
Dziewczynki wydają się mieć z górki. Wzrasta ich pewność siebie, poprawiają się wyniki egzaminów, rozwijają się możliwości kariery. Uwołnione z obowiązku pozostawania w domu, cieszą się wolnością, o której mogły tylko marzyć 50 łat temu. Wielu chłopców uważa, że dziewczynkom jest w życiu łatwiej i irytuje ich, że podejście „dostać wszystko” prezentowane przez ich matki ustępuje miejsca nastawieniu „zdobyć wszystko”, przez co oni sami pozostają w tyłe.
A więc kompetentne i odnoszące sukcesy superkobiety wydały na świat kompetentne i odnoszące sukcesy superdziewczynki. Czy aby na pewno? Tuż pod powierzchnią „dziewczęcej siły” tkwią nowe trudności i łęki, które towarzyszą zwiększonemu potencjałowi. Niektóre problemy, np. dotyczące zaburzeń jedzenia, pojawiły się w cieniu sukcesów; inne pojawiają się tam, gdzie zamiast sukcesu obserwujemy porażki, gdyż nie wszystkie dziewczęta radzą sobie z nową, potrójną dawką oczekiwań: aby odnieść sukces akademicki i finansowy, osiągnąć niezależność emocjonalną, a także osiągnąć wyższy standard piękna, jaki obecnie umożliwiają kosmetyki, ubrania, a nawet chirurgia. Od kobiet oczekuje się, aby dobrze wyglądały dla samych siebie i dla swoich przyjaciółek, a niekoniecznie dla przedstawicieli płci przeciwnej, których postrzega się jako źródło problemów, co prowadzi do brania sobie za cel emocjonalnej i ekonomicznej niezależności. Tej uczuciowej wyniosłości towarzyszy równie silna presja dotycząca nie tylko seksualnej świadomości, ale wręcz łóżkowego wyszkolenia. Kolorowe czasopisma informują, jak to robić. Jest to emocjonalne pole minowe, na którym ginie wiele wrażliwych dziewcząt, co można wyraźnie zaobserwować w statystykach nastoletnich ciąż.
Obserwujemy także problemy dotyczące sfery edukacji. Podczas gdy wiele dziewcząt w pełni wykorzystuje możliwości nowego systemu edukacji, inne odnoszą sukcesy kosztem zdrowia psychicznego i samopoczucia. Niektóre czeka porażka. Od dwóch do trzech procent nastoletnich dziewcząt podejmuje próby samobójcze. Kobiety w wieku od 15 do 19 lat to w tej kwestii grupa najwyższego ryzyka.
Niektórzy rodzice przyczyniają się do zwiększania presji odczuwanej przez swoje córki, samemu padając ofiarą propagandy piękna, dobrego samopoczucia i bogactwa. Matki przez wiele lat mogą wyglądać znacznie atrakcyjniej od swoich dorastających córek i muszą być bardzo pewne siebie, aby nie dać się wciągnąć w tę grę.
Pozytywnym aspektem całej sytuacji jest to, że na początku dwudziestego pierwszego wieku kobiety mają znacznie więcej możliwości i dotyka je mniej ograniczeń ze względu na ich płeć. Istnieje tylko kilka dziedzin w świecie sportu, wypoczynku czy pracy, które pozostają domeną mężczyzn, przynajmniej teoretycznie. Kobietom wolno wszystko, a do tego mogą zostać matkami.
W obliczu tak wielkich możliwości stojących przed dziewczynkami, rodzice i nauczyciele mają za zadanie pomagać im w jak najpełniejszym wykorzystywaniu szans. Aby odnieść sukces, a także obronić się przed potencjalnymi problemami związanymi z nową pozycją w społeczeństwie, dziewczynki potrzebują dużej dawki pewności siebie i pozytywnej samooceny. Dziewczęta powinny stworzyć nową definicje kobiecości - promującą uczciwość, szacunek dla innych i samego siebie, niezależność i autonomię przy jednoczesnym zaakceptowaniu swej roli biologicznej. Kiedyś kobiecość zwykła być rozumiana jedynie jako dążenie do podobania się mężczyznom, pokora, uległość, bezwol-ność i łagodność, a także przedkładanie potrzeb innych osób nad swoimi. Ta postawa jest dziś odrzucana przez większość młodych kobiet, jednak w swoim dążeniu do zmian wiele z nich po prostu małpuje zachowania mężczyzn.
Szacunek dla własnej kobiecości to podstawa równowagi psychicznej w obliczu agresji, z jaką spotyka się tak wiele dziewczynek. Nie powinny się one uważać za słabsze lub gorsze od chłopców tylko dlatego, że bywają bardziej uczuciowe lub nie zawsze mają poczucie panowania nad sytuacją. Dziewczynki muszą brać pod uwagę własne potrzeby podczas dbania o potrzeby innych i zaakceptować fakt, że zasługują na szacunek otoczenia. Samokrytyka, niska samoocena, i niezadowolenie z własnego wyglądu oraz osiąganych wyników, które kryją się pod nawet najbardziej efektowną maską, powinny wzbudzać naszą troskę. Dziewczęta rozkwitają, gdy otoczenie zauważa ich sukcesy, słucha ich i traktuje poważnie, a także szanuje ich prawa.
Aby dziewczęta zyskały pewność siebie, rodzice i inne osoby dorosłe muszą jak najwcześniej podjąć odpowiednie działania. Budowanie samoświadomości, tożsamości, pewności siebie i pozytywnej samooceny (składników wewnętrznej siły) to sposób na ukształtowanie silnej młodej kobiety potrafiącej sobie radzić z napotykanymi wyzwaniami i niepewną przyszłością.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Elizabeth Hartley-Brewer
-
Tytuł oryginału:
Self Esteem For Girls: 100 Tips for Raising Happy and Confident Children
-
Liczba stron:
224
-
Wymiary:
120x170
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-60215-37-1
-
Tłumacz:
Robert Waliś
-
Rok wydania:
2007