Wprowadzenie do książki
Inteligentny emocjonalnie menedżer
Książka Inteligentny emocjonalnie menedżer opiera się na podejściu do umiejętności emocjonalnych związanych z naszymi zasobami, które pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia rozwinęło dwóch psychologów - John (Jack) Mayer oraz Peter Salovey, a które nazwano inteligencją emocjonalną4. To inteligentne podejście do emocji obejmuje cztery przedstawione w sposób hierarchiczny umiejętności. W niniejszej pracy tłumaczymy znaczenie każdej z nich oraz proponujemy konkretne techniki rozwijania ich i wykorzystywania w miejscu pracy.
Oto cztery umiejętności emocjonalne, które tworzą podstawę tej pracy:
1. Czytaj z ludzkich zachowań: rozpoznawanie emocji. Emocje zawierają dane, sygnalizują ważne wydarzenia rozgrywające się wokół nas - czy to w naszym świecie społecznym, czy w świecie przyrody. Aby skutecznie się porozumiewać, musimy precyzyjnie rozpoznawać je u innych oraz przekazywać i wyrażać własne.
2. Wejdź w nastrój: używanie emocji. To, jak się czujemy, wpływa na nasz sposób myślenia. Emocje kierują naszą uwagą, przygotowują nas na określone działanie i pomagają sterować naszymi procesami myślowymi podczas rozwiązywania problemów.
3. Przewiduj emocjonalną przyszłość: rozumienie emocji. Nie doświadczamy emocji w sposób przypadkowy. U ich podstaw leżą konkretne przyczyny. Emocje zmieniają się też według określonych zasad, które można zrozumieć. Wiedza na temat emocji znajduje odzwierciedlenie w stosowanym przez nas słownictwie oraz w naszej zdolności do przeprowadzania analiz typu „co jeśli” (ang. what-if).
4. Zrób to z uczuciem: zarządzanie emocjami. Ponieważ emocje zawierają informacje i wpływają na myślenie, musimy inteligentnie włączyć je do naszego rozumowania, procesu rozwiązywania problemów, oceniania i zachowania. Wymaga to jednak otwarcia się na nie bez względu na to, czy są pożądane, czy nie, oraz wybrania strategii wykorzystujących ich mądrość.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
David R. Caruso, Peter Salovey
-
Tytuł oryginału:
The Emotionally Intelligent Manager: How to Develop and Use the Four Key Emotional Skills of Leadership
-
Liczba stron:
296
-
Wymiary:
165x235
-
Oprawa:
Twarda
-
ISBN:
978-83-7510-243-7
-
Tłumacz:
Joanna Grabiak-Pasiok
-
Rok wydania:
2009