Wprowadzenie do książki
Wychowawcze czary mary
Jak najlepiej wykorzystać książkę Wychowawcze czary mary
Czwarte wydanie Wychowawcze czary-mary. Odzyskaj spokój w domu i ciesz się z posiadania dziecka opisuje proste metody radzenia sobie z zachowaniem dzieci w wieku od mniej więcej dwóch do dwunastu lat, bez względu na to, czy potrzebują one przeciętnych, czy specjalnych zabiegów wychowawczych. W wypadku normalnie rozwijających się dzieci można zacząć stosować tę metodę już w wieku 18 miesięcy. Aby jak najlepiej wykorzystać zawarte tu rady, należy przede wszystkim pamiętać, że:
- Opisane tu strategie należy stosować nie wybiórczo, ale dokładnie tak, jak je tu opisano — w szczególności dotyczy to zasad „Żadnego gadania” oraz „Żadnych emocji”.
- Jeśli dzieci są wychowywane przez dwoje rodziców, najlepiej będzie, kiedy będą stosować program oboje. Jeśli jedno z rodziców odmówi stosowania programu 1-2-3, drugi rodzic mimo to może realizować go samodzielnie (przy założeniu, że drugi rodzic lub opiekun postępuje z dziećmi rozsądnie).
- Rodzice samotnie wychowujący dzieci mogą z powodzeniem stosować nasze metody bez niczyjej pomocy. Dobrze byłoby, gdyby rodzice — nawet jeśli mieszkają osobno — stosowali ten sam program, choć oczywiście nie zawsze będzie to możliwe. Faktem jest, że rodzice samotnie wychowujący dzieci odnoszą ogromne korzyści z tego programu, ponieważ jest on prosty i jednocześnie efektywny. Jeśli wychowujesz dzieci samotnie, możesz odczuwać zmęczenie i przepracowanie, możesz też nie mieć zbyt wiele czasu na przyswajanie wiedzy na temat dyscyplinowania dzieci. Ale z drugiej strony, skoro z dziećmi musisz radzić sobie zupełnie solo, nie możesz sobie pozwolić na nieskuteczność wychowawczą. Problemy z dziećmi wymagałyby poświęcenia jeszcze większej ilości energii, której i tak nie masz zbyt wiele.
- Babcie, dziadkowie, nianie i inni opiekunowie także uznali program 1-2-3 za bardzo pomocny w dyscyplinowaniu małych dzieci. Co więcej, w wielu przypadkach babcie i dziadkowie jako pierwsi odkryli system 1-2-3, po czym podzielili się tą wiedzą ze swoimi córkami i synami. Ponadto coraz częściej bywa tak, że to babcie i dziadkowie zajmują się wychowaniem swoich wnuków i większość z nich uznała program 1-2-3 za wybawienie.
- Najpierw upewnij się, czy Twoje dzieci są fizycznie zdrowe. Powszechnie wiadomo, że choroby, alergie i ból fizyczny mogą pogłębiać problemy emocjonalne u dzieci i negatywnie wpływać na ich zachowanie. Dlatego należy pamiętać o regularnych wizytach u lekarza pediatry i wykonywaniu zaleconych przez niego badań. Należy również znać i respektować naturalne rytmy dobowe swojego dziecka w odniesieniu do jedzenia, snu i potrzeb fizjologicznych. Dziecko, które ominęła popołudniowa drzemka, które jest głodne lub któremu bardzo chce się siusiu, może sprawiać nam większe problemy niż zazwyczaj.
Co nowego pojawiło się w wydaniu czwartym książki Wychowawcze czary mary?
W czwartym wydaniu książki wprowadzono wiele zmian. Te różnice obejmują zarówno potrzebne naszym zdaniem modyfikacje, jak i około 40 propozycji pochodzących od naszych czytelników, telewidzów, słuchaczy i innych klientów. Najważniejsze zmiany to:
- Nowy, bardziej szczegółowy i łatwiejszy w obsłudze skorowidz.
- Nowy załącznik z listą zalecanych lektur. W celu ułatwienia przyswajania programu 1 -2-3 zrezygnowaliśmy z obszernego omówienia pewnych zagadnień. Te zagadnienia są wymienione w nowym załączniku, w którym są również podane tytuły książek pogłębiających wiedzę na te tematy.
- Nowe ilustracje (w ponad 90%).
- Zmieniono zakresy poszczególnych części i dodano nowe rozdziały: Stary rozdział dotyczący Zachowań Oduczanych i Zachowań Wyuczanych został wcielony do nowego rozdziału „Twoje trzy zadania wychowawcze”. Rozmowa na Start i porady dotyczące uruchomienia programu zostały wyjaśnione osobno dla każdego zadania wychowawczego. Spotkanie Rodzinne znalazło się w rozdziale 22. „Wspólne rozwiązywanie problemów” oraz rozbudowano rozdział 21. „Kiedy można rozmawiać?”. Treść rozdziału 24. „Jak nie wypaść z programu” jest w większości nowa, a kilka rozdziałów w części IV otrzymało nowe nazwy.
- Ostatnio dużo mówi się o „prenastolatkach” — dzieciach w wieku od 8 do 12 lat — oraz o wpływie nowoczesnych technologii na dzieci. Informacje na temat pre-nastolatków zawarto w rozdziale 12. „Poważniejsze problemy z prenastolatkami” oraz 23. „Dzieci, prenastolatki i media elektroniczne”, gdzie omówiono kwestie wiążące się z korzystaniem przez dzieci z telefonów komórkowych, komputerów, SMS-ów, nawiązywaniem kontaktów towarzyskich itp. Jak zawsze można tam znaleźć konkretne zalecenia i sposoby postępowania w tych sytuacjach, a niektóre z nich mogą Cię zaskoczyć!
- Często spotykam się z pytaniami o powiązania pomiędzy systemem 1 -2-3 a inteligencją emocjonalną. Szczególnie istotna umiejętność tolerowania frustracji przy stosowaniu metody 1-2-3 (Zadanie wychowawcze nr 1) plus strategie wzmocnienia więzi będące częścią Zadania wychowawczego nr 3 (zwłaszcza umiejętność życzliwego słuchania) w dużej mierze polegają na inteligencji emocjonalnej. Wyjaśnienia w tym zakresie przewijają się w całej książce.
Przy tworzeniu książki Wychowawcze czary-mary. Odzyskaj spokój w domu i ciesz się z posiadania dziecka przyświecał nam cel, aby w stosunkowo krótkim czasie umożliwić znaczącą i pozytywną zmianę w życiu zarówno rodziców oraz opiekunów korzystających z naszego programu, jak i dzieci, za które są oni odpowiedzialni. Wiemy, że kochają swoje dzieci, ale z wielu powodów ważne jest także to, aby je również lubić i chcieć z nimi codziennie spędzać czas.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Thomas W. Phelan PhD
-
Tytuł oryginału:
1-2-3 Magic: Effective Discipline for Children 2-12
-
Liczba stron:
248
-
Wymiary:
158x235
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-246-3127-8
-
Tłumacz:
Joanna Krzemień-Rusche
-
Rok wydania:
2011