Nasze badania potwierdzają, że nie ma firm permanentnie doskonałych, podobnie jak nie ma permanentnie doskonałych branż i sektorów. Jak sami przekonaliśmy się, przemierzając naszą stromą drogę życia, my wszyscy, podobnie jak firmy, robimy rzeczy zręczne i mniej zręczne. By osiągać znakomitsze sukcesy, musimy analizować to, co już zrobiliśmy i co przyniosło pozytywne efekty, i starać się zrozumieć, jak systematycznie to powtarzać. To jest właśnie coś, co nazwiemy zręcznymi ruchami strategicznymi i o czym przekonaliśmy się, że jest właśnie tym, co ma najistotniejsze znaczenie w kreowaniu błękitnych oceanów.
Strategia błękitnego oceanu rzuca firmom wyzwanie, by stawiły czoło krwawemu, czerwonemu oceanowi zajadłej konkurencji, tworząc wolną przestrzeń rynkową, na której konkurencja się nie liczy. Zamiast dzielić się istniejącym - i nierzadko kurczącym się - popytem i porównywać się z konkurencją, strategia błękitnego oceanu odwołuje się do zwiększania popytu i odcinania się od konkurencji. Ta książka nie tylko rzuca firmom wyzwania, ale również pokazuje, jak to osiągnąć. Na początku wprowadzamy zestaw narzędzi analitycznych i schemat pokazujący jak systematycznie starać się sprostać temu wyzwaniu. Potem opisujemy zasady definiujące i oddzielające strategię błękitnego oceanu od myślenia strategicznego opartego na konkurencji.
Naszym celem jest sformułowanie i realizacja strategii błękitnego oceanu tak samo systematycznej i wykonalnej, jak systematyczna i wykonalna jest strategia konkurowania w czerwonych wodach znanej przestrzeni rynkowej. Tylko wtedy firmy będą mogły sprostać wyzwaniu stworzenia błękitnego oceanu w sposób zręczny i odpowiedzialny, pozwalający zarówno na maksymalizację szans, jak i na minimalizację ryzyka. Żadna firma - ani duża, ani mała, ani o ugruntowanej pozycji, ani wchodząca - nie może sobie pozwolić na bycie nierozważnym hazardzistą. I nie powinna.
Treść tej książki powstała przy wykorzystaniu piętnastoletnich badań, danych sięgających nawet stu lat wstecz oraz wielu artykułów publikowanych w Harvard Business Review i prac akademickich dotyczących różnych wymiarów tego zagadnienia. Idee, narzędzia i schematy tu prezentowane były przez wiele lat testowane i doskonalone w praktyce w Europie, w Stanach Zjednoczonych i w Azji. Książka opiera się na tych pracach i rozszerza je - stanowi zbiór spójnie opowiedzianych idei i oferuje zunifikowany schemat działania. Schemat ten nie odnosi się wyłącznie do analitycznych aspektów tworzenia strategii błękitnego oceanu, lecz również do najważniejszych aspektów ludzkich; do tego, jak poprowadzić organizację i jej ludzi w tej podróży, by chcieli zastosować te idee w działaniu. Szczególny nacisk został tu położony na zrozumienie, jak budować zaufanie i pozyskiwać zaangażowanie oraz jak ważne jest uznanie intelektualne i emocjonalne, gdyż to właśnie stanowi istotę tej strategii.
Szansę błękitnego oceanu są wszędzie wokół nas. Gdy je zbadamy, świat rynku rozszerzy się. Ta ekspansja, jak jesteśmy przekonani, stanowi podstawę wzrostu. Mimo to jednak - i w teorii, i w praktyce - mamy do czynienia ze słabym zrozumieniem, jak tworzyć i przechwytywać błękitne oceany. Zachęcamy do przeczytania tej książki; pozwoli ona czytelnikowi dowiedzieć się, jak w przyszłości stać się siłą napędową tej ekspansji.
Spis treści
Strategia błękitnego oceanu
Przedmowa
Podziękowania
Część pierwsza: Strategia błękitnego oceanu
1. Tworzenie błękitnych oceanów
2. Narzędzia i schematy analityczne
Część druga: Formułowanie strategii błękitnego oceanu
3. Rekonstrukcja granic rynku
4. Koncentruj się na szerokiej wizji, nie na liczbach
5. Sięgaj poza istniejący popyt
6. Wybierz właściwą sekwencję strategiczną
Część trzecia: Realizacja strategii błękitnego oceanu
7. Przezwyciężanie głównych przeszkód organizacyjnych
8. Wbuduj w swoją strategię jej realizację
9. Podsumowanie: Trwałość i odnawianie strategii błękitnego oceanu