Ajurweda medycyna indyjska
Wczytuję dane...
KOD: 978-83-7377-544-2
Autor: Monika Ptak
Koszt wysyłki od: 4.90 PLN

Wprowadzenie do książki

Ajurweda medycyna indyjska

    Ajurweda wyróżnia kilka rodzajów stanów patologicznych. W pismach Charaki wyróżnione zostały patologie o pochodzeniu zewnętrznym, związanym z czynnikami środowiska naturalnego, wywołane przez czynniki zewnętrzne (np. urazy, ukąszenia, rany, oparzenia itd.) i wewnątrzpochodne, wywołane zaburzeniem równowagi czynników stanowiących i odżywiających materię ciała. Jeśli chodzi o te drugie, dzieli się je również na dwa rodzaje: fizyczne i umysłowe. Riszi upowszechniali wiedzę o naturalnej harmonii świata. Wykroczenie przeciw tej wiedzy, życie wbrew kosmicznej równowadze skutkujące utratą wiary w życie i odpowiedzialności za nie, „zaniechanie inteligencji” (pradżnaparadha), stanowiło główną podstawę chorób. Owy brak inteligencji był zwykle przyczyną psychicznych chorób – wynikały one z niedostatecznej edukacji moralnej i etycznej, krzywdzenia innych, nadmiernej stymulacji i rozrywek, braku wiary. Pogłębiały je dodatkowo czynniki fizyczne, takie jak zła dieta, brak ruchu czy nadmierny sen. Racjonalna ajurweda koncentruje się raczej na fizycznych niż na duchowych czy religijnych przyczynach chorób, aczkolwiek takowych nie wyklucza. Elementy religii i magii w tekstach ajurwedyjskich występują, choć w niewielkich ilościach; niemniej traktaty medyczne wykluczają interwencję sił nadprzyrodzonych w powstawaniu chorób. Wiara w nie była jednak zbyt powszechna i mocno ugruntowana, by nie przeniknąć do racjonalnej medycyny; stąd w sporadycznych przypadkach uznawano wpływ demonów lub innych sił nadnaturalnych na zaburzenie stanu równowagi i chorobę. Były to jednak czynniki uznawane za zewnętrzne i niebędące jedyną przyczyną stanu patologicznego.
     W leczeniu patologii lekarze ajurwedyjscy przede wszystkim dążyli do utrzymania równowagi różnych fizycznych komponentów ciała i bioenergii – czynili to głównie poprzez „materialne” terapie, zawierające elementy ziołolecznictwa, diety, oczyszczenia przez biegunki, lewatywy i wymioty; dopiero w drugiej kolejności, w niektó rych przypadkach, korzystali z duchowych form, takich jak leczenie za pomocą mantr i amuletów, modlitw czy ofiar. Warto także zwrócić uwagę na dwa pojęcia, a mianowicie pojęcie „leczenia” i „uzdrawiania”. Rozróżnienie w tym przypadku jest niezwykle istotne, każde z pojęć bowiem koreluje albo z nauką, albo z duchowością. Leczyć czy wyleczyć to przywrócić prawidłowe funkcjonowanie jakiejś części narządu bądź ciała; w tym obszarze szczególnymi osiągnięciami może poszczycić się zachodnia medycyna alopatyczna. Dla każdej prawie choroby można znaleźć odpowiednie lekarstwo, wykonać stosowny zabieg chirurgiczny, w ostateczności usunąć jakiś uszkodzony fragment ciała – dolegliwości rzeczywiście ustąpią definitywnie lub na jakiś czas. Takie traktowanie jest nieocenione w przypadku ratowania życia lub uśmierzania bólu, ale wadą jego jest usuwanie doraźnych skutków, a nie samej przyczyny dolegliwości. Nieusunięte podłoże patologii powoduje nieustanną walkę człowieka z jej objawami, co osłabia system immunologiczny organizmu. Kolejną istotną kwestią jest bierność leczonego pacjenta. Pacjent nie do końca, a czasem zupełnie nie rozumie, co się z nim dzieje podczas zabiegu; to lekarz jest tym, który ma wiedzieć, jak postępować, by wyleczyć chorego. Jedyna czynność, którą wykonuje pacjent w trakcie leczenia sprowadza się nierzadko do mechanicznego zażywania leku.
     Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku uzdrawiania – wymaga ono czynnego udziału pacjenta w usuwaniu czynnika patologicznego. Uzdrawianie, bardziej niż od okoliczności zewnętrznych, zależy od pracy nad i ze swoim wnętrzem, którą pacjent powinien podjąć. Uzdrawianie to przywrócenie harmonii, „zlepienie” na powrót dotychczas zdezintegrowanych elementów w jedną całość. Aby ponownie stać się całością, człowiek powinien zwrócić uwagę na wszystko, co składa się na jego jestestwo i zaakceptować to, nawet jeśli jest niepokojące lub bolesne. Wszystko, co jest ignorowane, czemu się zaprzecza, na nowo musi stać się częścią człowieka – dopóki organizm odrzuca choć cząstkę siebie, nie będzie zdrowy. Na tym polega proces uzdrowienia.

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Monika Ptak

  • Tytuł oryginału: 

    Ajurweda medycyna indyjska

  • Liczba stron: 

    356

  • Wymiary: 

    145x205

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    978-83-7377-544-2

  • Rok wydania: 

    2012

Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...