Trening Kreatywności
Wczytuję dane...
KOD: 978-83-246-8104-4
Autor: Krzysztof J. Szmidt
Dostępność: 24 godzin
EAN: 9788324681044
Koszt wysyłki od: 9.90 PLN
Wydawca: Sensus

Wprowadzenie do książki

Trening kreatywności

   Książka Trening kreatywności składa się z czterech zasadniczych części, które wydzieliłem na podstawie przyjętej teorii treningu kreatywności. W części pierwszej omawiam w skrótowy sposób centralne pojęcie kreatywności („Kreatywność — niezbędne wyjaśnienie pojęcia”) oraz charakteryzuję podstawowe założenia teoretyczno-metodyczne proponowanego tu systemu ćwiczeń („Eksploracje — kombinacje — transformacje: konieczne przybliżenie teorii").
   W części drugiej znajduje się opis ćwiczeń treningu kreatywności, podzielonych ze względu na ich główny cel. Całość rozpoczynają ćwiczenia „rozgrzewkowe”, „startery”, które maja stworzyć odpowiedni klimat psychospołeczny zajęć („Rozgrzewka twórcza”), następnie zamieszczone są ćwiczenia usprawniające określone zdolności i umiejętności twórcze (kolejno: „Twórcze widzenie świata — ćwiczenie myślenia pytajnego”, „Twórcze łączenie — ćwiczenie myślenia kombinatorycznego”, „Twórcze przekształcanie — ćwiczenie myślenia transformacyjnego”).
   W części trzeciej, „Kreatywność zaawansowana — metod} twórczego rozwiązywania problemów”, znajduje się opis ponac dwudziestu pięciu ćwiczeń związanych z bardziej zaawansowanym poziomem twórczości; są to metody heurystyczne (twórczego rozwiązywania problemów), które są stosowane w szkołach firmach oraz biurach do osiągania nowych i lepszych rezultatóv. (różne odmiany burzy mózgów, SCAMPER, metody skojarzeniowe, lateralne i inne), przydatne do grupowego treningu kreatywności na wyższym poziomie.
   Aby rzecz całą jeszcze bardziej uprzystępnić, w opisać: ćwiczeń zamieszczam w sposób nieregularny, ale przemyślany rubrykę „Archiwum”. Przedstawiam w niej rozwiązania uczestników prowadzonych przeze mnie treningów, wywodzących się z najróżniejszych grup. Są one na ogół ujęte w dwie kategorie: rozwiązania (pomysły) typowe i rozwiązania oryginalne, twórcze. Wszystko po to, by prowadzący trening, nowicjusz łub doświadczony trener mieli pogląd, jakich rezultatów konkretnych ćwiczeń mogą się spodziewać po uczestnikach. Nie ma tam arcydzieł twórczości literackiej czy reklamowej, plastycznej czy konstrukcyjnej, bo też o arcydzieła w czasie typowego treningu kreatywności trudno, podobnie jak i w życiu. Mimo to, można z pewnością znaleźć w „Archiwum” pomysły bardzo oryginalne, niebanalne, zaskakujące, niecodzienne. I często bardzo zabawne, co cieszy, bo trening kreatywności jest jedną z najradośniejszych form psychoedukacji, jakie znam. Jest to często mądry śmiech!
   Całość książki Trening kreatywności kończy część czwarta, będąca opisem podstawowych zasad ułatwiających prowadzenie treningów. Omawiam w niej cechy dobrej grupy treningowej, układ ćwiczeń oraz sprawdzone przeze mnie w czasie dwudziestu pięciu lat praktyki trenerskiej normy postępowania dydaktycznego (zasady nauczania twórczości) i warunki zewnętrzne dobrego treningu (sala, wyposażenie itp.).
   Bibliografia prac z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości oraz treningu kreatywności, zamieszczona na końcu książki Trening kreatywności, zawiera zarówno dzieła cytowane przeze mnie w tekście („Literatura cytowana”), jak i wykaz wartych — moim zdaniem — uwagi prac polskich i anglojęzycznych („Literatura polecana”). Ponieważ trening kreatywności to ciągle nowa dziedzina wiedzy i umiejętności, dlatego też zamieszczam w tych spisach wiele pozycji, o których polski czytelnik bardzo mało słyszał.
   Eksploracje — kombinacje — transformacje: oto hasłowy skrót proponowanego tu treningu kreatywności, któiy łatwo zapamiętać. Mam nadzieję, iż ćwiczenia przeze mnie opisane nie będą trudne w realizacji w konkretnych grupach rozwojowych i dostarczą zarówno doświadczonym trenerom, jak i adeptom dopiero wyruszającym w trenerską drogę nowych wyzwań i pedagogicznych satysfakcji. Satysfakcja ta jest związana ze zjawiskiem, które najlepiej opisuje hasło często używane w Polskim Stowarzyszeniu Kreatywności: TWÓRCZOŚĆ CIESZY!

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Krzysztof J. Szmidt

  • Liczba stron: 

    312

  • Wymiary: 

    145x205

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    978-83-246-8104-4

  • Rok wydania: 

    2013

Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...