Wprowadzenie do książki
Inteligencja strategiczna
Narastająca presja skłania niektóre firmy do żonglerki zapisami księgowymi, inżynierii finansowej mającej stworzyć iluzję korzystnego wzrostu, budującej fałszywe poczucie bezpieczeństwa na moment przed nieuchronnym upadkiem. Tymczasem organizacja dryfuje coraz dalej od zwycięskiej strategii, aż w końcu ocalić ją może wyłącznie herkulesowy wysiłek.
Gdy w końcu następuje zapaść firmy, akcjonariusze są zdruzgotani, a znaczna część zarządu traci posady, podobnie jak wielu zaskoczonych szeregowych pracowników. Często nowe kierownictwo dokonuje olbrzymiego odpisu finansowego, budując rezerwy w bilansie, by później znowu wprowadzić je do rachunku zysków i strat. Tworzy to iluzję błyskawicznego ozdrowienia i zwiastuje kolejną nieuchronną zapaść. Musi przecież istnieć lepszy, bardziej odpowiedzialny sposób zarządzania przedsiębiorstwem! Naszym zadaniem jako przywódców nie jest wszakże osiąganie sukcesów wyłącznie w okresie naszych rządów - a po nas choćby potop.
Jesteśmy zobowiązani budować firmy, które przetrwają wiele pokoleń. Jak więc unikać tych samonapędzających się kryzysów i tworzyć zrównoważone biznesy?
To właśnie jest tematem tej książki. Wskażemy, jak pomóc firmom zachowywać się bardziej inteligentnie. W części pierwszej — Mądra -strategia - pokazujemy, jak firmy mogą przezwyciężyć inercję strategiczną, by opracowywać zwycięskie strategie, wyprzedzać konkurencję i kształtować otoczenie dla własnej korzyści. W części drugiej - Mądra struktura - odniesiemy się do inercji strukturalnej i opiszemy, jak firmy mogą projektować struktury wspierające, a nawet realizujące szybkie dostosowanie strategii. Część trzecia — Mądre umysły — zajmuje się inercją ludzką i pokazuje, jak firmy mogą skorzystać na ciągłym dążeniu do rozwoju osobistego. W trakcie tego procesu przyjrzymy się kolejnym poziomom strategicznego oświecenia, w miarę jak firmy wspinają się po szczeblach drabiny inteligencji strategicznej
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
John R. Wells
-
Tytuł oryginału:
Strategic IQ: Creating Smarter Corporations
-
Liczba stron:
360
-
Wymiary:
150x230
-
Oprawa:
Twarda
-
ISBN:
978-83-7818-512-3
-
Tłumacz:
Adam Bukowski, Jacek Środa
-
Rok wydania:
2014