Wprowadzenie do książki
Siła medytacji 28 dni do szczęścia
Na pewno wiesz, jak to jest, gdy Twoją uwagę rozprasza praca i rodzina, pokusa rozrywki serwowanej przez urządzenia elektroniczne czy trajkotanie własnego umysłu — poranna kłótnia z kumplem, którą odtwarzasz wciąż w głowie, litania obaw o przyszłość lub żalów związanych z przeszłością, nerwowe powtarzanie w nieskończoność tego, co masz dziś do zrobienia. Owa wewnętrzna ścieżka dźwiękowa może się składać ze starych płyt, które załączono nam w dzieciństwie i które grają od tak dawna, że na świadomym poziomie prawie ich już nie słyszymy. Może ona obejmować niepochlebną ocenę naszej osoby lub najróżniejsze uprzedzenia i odgórne założenia dotyczące funkcjonowania świata (na przykład: „Grzeczne dziewczynki tak się nie zachowują. Mężczyznom/kobietom nie można ufać. Trzeba szukać tego jedynego”).
Być może sami już nie zauważamy wysyłanego przez siebie przekazu, a jedynie niepokój, który się z nim wiąże. Nawykowe reakcje są często wynikiem warunkowania, któremu poddawani byliśmy przez całe życie — pierwszych lekcji udzielanych przez rodziców i kulturę, zarówno tych jawnych, jak i przekazywanych niewerbalnie.
Rozproszenie uwagi może wywoływać lekki dyskomfort i bliżej nieokreślone poczucie braku osadzenia, niepełnej obecności. Może być również zniechęcające i sprawiać, że człowiek czuje się wyczerpany swoimi nerwowymi, rozproszonymi myślami, ale bywa też wręcz niebezpieczne (pomyśl o zagrożeniu w przypadku nieskoncentrowanego kierowcy). Niebezpiecznie przysypiać za kółkiem można na różne sposoby, na przykład zaniedbując relacje z ludźmi albo nie zauważając tego, co jest dla nas naprawdę ważne, i nie podejmując w związku z tym żadnych działań. Bardzo dużo tracimy przez to, że nie potrafimy skupić uwagi, lub przez to, że jesteśmy tak pewni, iż wiemy, co się wokół nas dzieje, że nawet nie staramy się dostrzec nowych, istotnych faktów.
Poprzez medytację uczymy się na bieżąco koncentrować uwagę na własnych doświadczeniach i reakcjach oraz bezstronnie się im przyglądać. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykryć szkodliwe nawyki umysłu, z których wcześniej nie zdawaliśmy sobie sprawy. Możemy na przykład czasem podejmować działania na podstawie niezwery-fikowanych przekonań („Nie zasługuję na miłość. Ludziom nie da się przemówić do rozsądku. Nie poradzę sobie w sytuacji kryzysowej”), które sprawiają, że trzymamy się mało skutecznych metod działania. Jednak gdy zdamy sobie sprawę z naszych reakcji i z tego, że uniemożliwiają nam one koncentrację uwagi na chwili obecnej, będziemy w stanie dokonywać lepszych, bardziej świadomych wyborów. Będziemy też mogli reagować na innych z większą empatią, szczerością i kreatywnością.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Sharon Salzberg
-
Tytuł oryginału:
Real Happiness: The Power of Meditation
-
Liczba stron:
184
-
Wymiary:
140x208
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-246-3615-0
-
Tłumacz:
Marta Czub
-
Rok wydania:
2012