Sześć medali wartości
Wczytuję dane...
KOD: 978-83-246-1639-8
Autor: Edward De Bono
EAN: 9788324616398
Koszt wysyłki od: 9.90 PLN
Wydawca: Sensus

Wprowadzenie do książki

Skuteczny Coaching Dla Zaawansowanych

   Każdy z nas jest w stanie znacznie poprawić swoje nawyki w myśleniu. Tradycyjne myślenie skupia się na analizowaniu i ocenianiu. W sytuacjach standardowych jesteśmy skłonni reagować w standardowy, wyuczony sposób. Ale tak już nie będzie. Można bowiem analizować przeszłość, ale trzeba nauczyć się kreować przyszłość.

   Wartości są obecne zarówno w myśleniu, jak i działaniu. Wartości są dla nas czymś ważnym, ale niekoniecznie zdajemy sobie sprawę z tego, jaki mają na nas wpływ.

   W niniejszej książce znajdziesz skuteczne narzędzia umożliwiające dokonywanie ocen opartych na wartościach. Różne typy wartości skategoryzowano za pomocą nazw reprezentujących różne materiały: złoto, srebro, stal, szkło, drewno i mosiądz. Takie podejście ułatwia rozpoznawanie różnych typów wartości, poszukiwanie i znajdywanie ich oraz działanie w zgodzie z nimi.

   Najogólniej rzecz biorąc, w niniejszej książce stosuję koncepcję sześciu medali wartości w odniesieniu do organizacji. Skorzystają z niej przedsiębiorstwa, menedżerowie i pracownicy, ale ma ona zastosowanie również w odniesieniu do jednostek reprezentujących całą organizację. Wartościami można się kierować we wszystkich aspektach życia.

Dlaczego są nam potrzebne wartości?

   Pracowałem z przedstawicielami wielu największych korporacji świata, takich jak IBM, DuPont, Exxon, Shell, Nokia, Motorola, NTT, British Telecom, General Motors, Ford itd. W wielu przypadkach wydaje się, że kadra zarządzająca skupia się na rozwiązywaniu problemów i utrzymywaniu status quo. Oznacza to funkcjonowanie w krótkim horyzoncie czasowym i rozwiązywanie problemów, gdy się pojawiają. Do tego dochodzą fuzje, przejęcia i zachowania naśladowcze —jeżeli inna firma odniesie sukces, wprowadzając na rynek innowację, my podążamy tym tropem i prezentujemy swoją wersję tej innowacji.

   Kto powiedział, że nie jest to skuteczna strategia? Coś, co może być wystarczające teraz, niekoniecznie takie będzie w przyszłości. Korporacje, które zadowalają się „utrzymaniem status quo i rozwiązywaniem problemów” być może funkcjonują znacznie poniżej swojego potencjału.

Trzy rzeczy stają się dziś w świecie biznesu towarem masowym, nieodróżnialnym od innych:

1. Kompetencje stają się towarem masowym. Nie wszystkie organizacje mają ten sam poziom kompetencji, ale wszystkie zmierzają w tym kierunku. Jeżeli jedyną nadzieją organizacji jest próba zbudowania kompetencji lepszych od tych, które posiada konkurencja, to jest to slaby sposób na przetrwanie. Slaby, ponieważ nic nie można zrobić, aby powstrzymać konkurentów od zdobycia kompetencji na takim samym poziomie. Można próbować utrzymywać się w tym względzie na czele, ale dystans dzielący Cię od konkurencji będzie stale się zmniejszać.

2. Informacja staje się towarem masowym. Można ją zdobyć niemal natychmiast, a jeżeli jest taka potrzeba — kupić. Tajemnice są czymś rzadko spotykanym. Oczywiście istnieje możliwość zdobycia informacji przed innymi, ale oni także ją zdobędą w odpowiednim czasie. Era komputerów i intemetu oznacza koniec istnienia informacji dostępnych tylko dla określonej grupy.

3. Nowoczesne technologie również stają się towarem masowym. Technologię można kupić, zamówić albo opracować lepszą. W przypadku niektórych dziedzin (na przykład w sektorze farmaceutycznym) może okazać się, Że dana technologia daje przewagę konkurencyjną, ale jest to rzadki przypadek. W każdym razie technologia sama Z siebie nic nie daje, dopóki nie zacznie kreować wartości. Świat nie potrzebuje coraz bardziej gadżeciarskich gadżetów, tylko takich wynalazków, które przynoszą prawdziwą wartość.

   Podobnie na poziomie jednostki, nie wystarczy być kompetentnym i dobrze poinformowanym. Nie wystarczy też znajomość obsługi komputera. Pracodawcy z góry zakładają, że każdy kandydat te umiejętności już posiada. Byśmy mogli rozwijać swoją karierę zawodową, nasza praca musi stanowić wartość dodaną.

A zatem skoro wszystko staje się towarem masowym, dostępnym dla każdego, co w takim razie robi różnicę?

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Edward De Bono

  • Tytuł oryginału: 

    The Six Value Medals: The Essential Tool for Success in the 21st Century

  • Liczba stron: 

    192

  • Wymiary: 

    122x194

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    978-83-246-1639-8

  • Tłumacz: 

    Cezary Welsyng

  • Rok wydania: 

    2009

Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...