Wprowadzenie do książki
Cukier, Sól, Tłuszcz. Jak Uzależniają Nas Koncerny Spożywcze.
Chciałbym, by ta książka stała się sygnałem ostrzegawczym przed taktykami stosowanymi przez branżę spożywczą, a zarazem pragnę podkreślić fakt, że nie jesteśmy wobec nich bezradni. Mamy wybór, zwłaszcza jeśli chodzi o zakupy spożywcze, a ta lektura - na najbardziej podstawowym poziomie - ma stać j na naszej straży gdy wchodzimy do sklepu. Niektóre uwodzicielskie sztuczki-i producentów są subtelne - odpowiednio dobrana muzyka, zapachy dochodzą- : ce ze sklepowej piekarni, chłodziarki z napojami przy kasach, rozmieszczenie i najbardziej dochodowych, a zarazem niezdrowych produktów na poziomie oczu i zdegradowanie filarów zdrowego żywienia, takich jak mąka pełnoziarnista czy płatki owsiane, do najniższych półek, owoce ulokowane na uboczu j - trzeba więc wyostrzyć zmysły.
Ale jeśli wziąć pod uwagę same produkty, nie ma mowy o subtelnościach. Są to artykuły z premedytacją tak zaprojektowane - może właściwsze byłoby słowo: wykalkulowane-by kusiły jak najsilniej. Opakowania mają wabić dzieci. W reklamach wykorzystuje się najróżniejsze psychologiczne triki zagłuszające podszepty zdrowego rozsądku, gdy zobaczymy produkt na półce. Potęga ich smaku jest tak wielka, że jeśli choć raz poddamy się i czegoś skosztujemy, będziemy to świetnie pamiętać podczas kolejnych odwiedzin w tej samej alejce sklepowej. A przede wszystkim receptury są skrupulatnie wyliczone i doprowadzone do perfekcji przez naukowców, którzy doskonale wiedzą, co robią. Najważniejsze - to zdać sobie sprawę z tego, że w supermarkecie spożywczym nic nie dzieje się przypadkiem. Wszystko ma swój cel.
W tym kontekście nie będzie chyba wielkim nadużyciem, jeśli wyobrazimy sobie sklep spożywczy jako pole walki usiane minami, które tylko czekają na nieostrożnych. Jeśli się z tym pogodzisz, to uzależnienie branży spożywczej od soli, cukru i tłuszczu stanie się tym bardziej oczywiste. Te rzeczy są tanie i do pewnego stopnia mogą się wzajemnie zastępować. Są potężnymi, naturalnymi siłami w nienaturalnym jedzeniu. Świadomość tego wszystkiego bywa jednak wyzwalająca. Możesz wejść do sklepu spożywczego, a choć barwne, przyciągające wzrok opakowania z ich pustymi obietnicami będą cię kusić jak zwykle, to nauczysz się w nich widzieć to, czym są w istocie, i dostrzegać wszystko, co dzieje się za wizerunkiem, który producenci starają się promować na półkach. Dojrzysz więc receptury, psychologię i marketingowe sztuczki, mające skłonić cię do wrzucenia produktu do koszyka. Oni mają po swojej stronie cukier, sól i tłuszcz - ale to do nas należy ostateczny wybór. To my decydujemy, co kupić. I to my decydujemy, ile będziemy jeść.
Szczegółowe Informacje
-
Autor:
Michael Moss
-
Tytuł oryginału:
Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Us
-
Liczba stron:
456
-
Wymiary:
158x240
-
Oprawa:
Miękka
-
ISBN:
978-83-7579-300-0
-
Tłumacz:
Piotr Cieśla
-
Rok wydania:
2014