Egzotyczne Owoce I Warzywa
Wczytuję dane...
KOD: 83-7184-033-0
Autor: Derkacz-Strybel Maria
Koszt wysyłki od: 6.90 PLN
Wydawca: Wiedza i Życie

Wprowadzenie do książki

Egzotyczne owoce i warzywa

   Egzotyczne owoce i warzywa przyciągają wzrok tęczą barw i bardzo często oryginalnym kształtem. Zwłaszcza zimą i wiosną, gdy oferta owoców krajowych ogranicza się do kilku odmian jabłek i gruszek, soczyste ananasy, aromatyczne kumkwaty, tajemnicze gujawy i sharony są kuszącą alternatywą. Od niedawna w zasięgu ręki jest też wiele egzotycznych warzyw, karczochy, bataty, brokuły, świeży imbir, chili i wiele innych. Ponieważ są to rynkowe nowości, nie wszyscy wiedzą, jak wybierać najsmaczniejsze, jak je przechowywać, aby zachowały smak i wartości odżywcze, jak obierać, które części są jadalne i wreszcie, co z nich przyrządzić. Ten zwarty poradnik omawia wszystkie wymienione kwestie.

   Jak wiadomo, owoce i warzywa najsmaczniejsze są świeże i dojrzałe. Przed zakupem trzeba je najpierw obejrzeć. Ocenić świeżość po wyglądzie skórki i liści. Sprawdzić, czy skórka nie jest uszkodzona, czy nie ma na niej plam gnilnych, a zwłaszcza pęknięć, przez które do miąższu wnikają środki konserwujące i bakterie. Drugim ważnym kryterium oceny jest aromat, więc warto owoce i warzywa powąchać.
Trzecim ważnym kryterium jest ciężar owoców i warzyw. Nie zawsze większy owoc jest smaczniejszy, ale cięższy będzie na pewno bardziej soczysty, np. z dwóch tej samej wielkości grejpfrutów, pomelo czy bakłażanów należy wybrać cięższy, będzie bardziej soczysty niż lżejszy.

Barwa

   Przy wyborze owoców i warzyw warto zwrócić uwagę na barwę skórki, która świadczy o ich dojrzałości a zarazem świeżości. Skórka lśniąca, napięta i o jednolitej, intensywnej barwie wskazuje, że miąższ takich owoców? i warzyw będzie jędrny, soczysty i smaczny. Równie ważna i to nie tylko ze względów smakowych, ale przede wszystkim zdrowotnych, jest barwa miąższu. To ona wskazuje, jakie korzystne dla zdrowia substancje kryją się w różnobarwnych owocach i warzywach. Oprócz witamin, minerałów i błonnika, zawierają one również tak ważne dla zdrowia składniki bioaktywne, które nadają im barwę.

Czerwona (arbuzy, czerwone grejpfruty, gujawa, papryka, papryczki chili)

  Owoce i warzywa o czerwonej barwie zawierają, należący do grupy karotenoidów, naturalny barwnik lipoken — silny antyutleniacz neutralizujący wolne rodniki, które niszczą komórki organizmu i mogą nawet spowodować zmiany nowotworowe. Dieta bogata w antyutleniacze może unieszkodliwić rodniki i nie dopuścić do takich zmian. Wieloletnie badania naukowe dowiodły, że osoby spożywające co najmniej 3 razy na tydzień warzywa zawierające lipoken są mniej narażone na zawał serca i miażdżycę, a mężczyźni na raka gruczołu krokowego. Dobrym źródłem lipokenu są też pomidory i buraki. Inne czerwone owoce i warzywa, np. granaty, barwę zawdzięczają innemu antyutleniaczowi, którym jest betacyjanina, również przeciwdziałająca nowotworom i hamująca rozwój bakterii.

Fioletowa (winogrona, bakłażany)

  Barwę od bladoczerwonej aż po fiolet nadaje owocom i warzywom antocyjanina. Pigment ten jest antyutleniaczem, który udrażniając naczynia krwionośne, może zapobiegać zawałom serca i wylewom krwi do mózgu. Antocyjanina neutralizuje niektóre związki rakotwórcze i poprawia pamięć.

Żółta i pomarańczowa (bataty, melony, dynia makaronowa, pomarańcze, mango, banany, papryka)

  Barwę zawdzięczają beta-karote-nowi, który obniża poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko zawału serca i wylewu krwi do mózgu, podnosi odporność organizmu na infekcje.

Zielona (brokuły, karczochy, awokado)

  Składniki zawarte w ciemnozielonych i niektórych pomarańczowych owocach i warzywach mogą zapobiegać nowotworom, do których są skłonni palacze papierosów.

  EGZOTYCZNE OWOCE i WARZYWA to zwarty, praktyczny poradnik. Zachęca do delektowania się specjałami z całego świata, które przyciągają wzrok oryginalnym kształtem lub barwą i wzbudzają ciekawość. Wyjaśnia, skąd pochodzą egzotyczne owoce i warzywa, jakie mają wartości odżywcze i zdrowotne, które kupować, aby były najsmaczniejsze, jak je obierać, kroić i przyrządzać. Zawiera ponad 100 przepisów kulinarnych.

Szczegółowe Informacje

  • Autor: 

    Derkacz-Strybel Maria

  • Liczba stron: 

    152

  • Wymiary: 

    145x205

  • Oprawa: 

    Miękka

  • ISBN: 

    83-7184-033-0

  • Rok wydania: 

    2001

Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...